Nyt lehdessä

Taidetta K-18

Burleski voi olla mitä tahansa. Se on sen vahvuus ja heikkous.

Ei kommentteja

Hunajaa mummoille

Kantaesitysmusikaali Mehiläiskoodi on hunajaa mummoille. Ratkaisevaan osaan maapallon selviytymistarinassa nousee mehiläistutkintaa ja laboratoriotöitä harrastava isoäiti Kaarina (Hegy Tuusvuori). Hän vastaa lopulta siitä, että Maa pörisee elämää vielä tulevaisuudessakin.
Käsikirjoittaja Sami Parkkinen käärii somaan pakettiin scifi-aineksia, luonnonsuojelua, puutarhanhoitoa ja lovestooria. Kainuulaiselta mansikkatilalta ponnistetaan kohti vuotta 2120, jolloin kaikki osaavat lukea kaikkien ajatukset ja tärkeitä kaavoja voi siirtää [...]

Ei kommentteja

Miesten ystävyydestä

Kolme tanssivaa miestä Stoan näyttämöllä, eikä muuta tarvita. Miehet vievät yleisön maailmaansa ja näyttävät, mitä ystävyys ja veljeys voi olla. Ahto Koskitalo, Jouni Majaniemi ja Jussi Väänänen täyttävät näyttämön läsnäolollaan, taidoillaan ja karismallaan.
Alpo Aaltokosken Veljet on intensiivinen tutkielma miesten välisestä ystävyydestä, johon kuuluu yhtä lailla voimainmittelyä kuin lämmintä läsnäoloa.
Aaltokosken ekspressiivinen liike on kaiken perusta, ja [...]

Ei kommentteja

Pääosassa ruumiin liike

Avainsanoja Anna Torkkelin tuoreimpaan koreografiaan ovat läsnäolo ja tuokio. Ruumiinkielen ilmaisuvoima nousee hetkeen intensiivisesti keskittyvästä tanssista, joka ei salli alistumista esitystaiteen muille elementeille.
Turkulaisen Ehkä-tuotannon Present näyttäytyy yhtä lailla harjoituksena kuin esityksenä. Kysymys on luottamuksesta yksinkertaisuuteen, hienovaraisuuteen ja vivahteikkuuteen. Present tähdentää nimensä mukaisesti nykyhetkeä ja esilletuloa.
Neljän tanssijan liikettä voi seurata sekä yksilöllisinä tulkintoina että ryhmäilmaisuun hakeutumisena. [...]

Ei kommentteja

Potretissa lavastaja Janne Siltavuori

Siltavuori pyrkii töissään toteuttamaan visuaalista teatteria, joka ei ole tekstille alisteista.

Ei kommentteja

Naisia markkinoilla

Kun nainen keinottelee seksuaalisuudella tietoisesti, herää yhteiskunnassa ahdistus.

Ei kommentteja

Leea Klemolan ensimmäinen tv-sarjaohjaus Myrskyn jälkeen

Sekä teatterissa että televisiossa paikkavalinnat ovat tärkeitä, sanoo Klemola.

Ei kommentteja