Nyt lehdessä

Vain uskosta pelastut?

Suomi täyttää sata, Lutherin alulle panema uskonpuhdistus viisisataa vuotta. Valtiomuodon ikä ei yksilötasolla paljon tunnu, mutta luterilainen arvojärjestelmä on meihin niin syvälle juurtunut, että itse emme sitä edes havaitse. Pelastusta ja syyllisyydentuntoa perkaava Paavo Westerbergin Seuraavat 500 vuotta avaa keskiluokkaisen nykyihmisen mielenliikkeet sen tosiseikan valossa.
Näky ei ole kirkas, lohdullinen eikä kaunis. Moraalisuuteen pyrkivä ihminen on [...]

Ei kommentteja

Ruoskinnasta itsekuria

Tight on Joona Halosen tanssiteoksen nimi sekä esityksen tiukka köysi. Tanssijat kiristävät sen väliinsä, ja se kiristyy tanssijoiden ympärille. Se luo jännitteen ja tiivistää tanssijat ja katsojat yhteen yhteiseen kokemukseen. Maailma kietoutuu köyteen, joka on yhtä viiltävä kuin terävin miekka.
Vähäeleisessä esityksessä on taikaa. Monenlaiset maailmat paljastuvat jännitteisistä tilanteista, joita tanssijoiden läsnäolo kuljettaa. Tanssijoiden voima on [...]

Ei kommentteja

Vahva nainen tuhoaa

Esitys alkaa väkevästi. Mies tempoilee köysissä. Äänet tivaavat häneltä jotain, mies vastailee ahdistuneena. Mies on väkivaltaisen vaimon piinaama Eero, joka kertoo Miessakki ry:n terapiaistunnossa tarinaansa. Pitkälti hänen puheensa varaan sovittaja ja ohjaaja Antti Mikkola rakentaakin versionsa Maria Jotunin Huojuva talo -romaanista.
Katselen esitystä hämmentyneenä. En siksi, että tässä versiossa perheensä kiduttaja on Eeron vaimo Lea, nainen [...]

Ei kommentteja

Klassikko hyppii yli aikojen

Juhani Ahon klassikkoromaani Rautatie antaa Oulussa yleisölle kovaa kyytiä. Oulun kaupunginteatterin näyttämöllä laukkaa ajassa dramaturgi Jukka Heinäsen, ohjaaja Heta Haanperän ja koreografi Hanna Poikelan valjastama futuristinen tekno-Pegasos.
Pidä suitsista kiinni, katsomon Matti! Pidä huivista kiinni, Liisa! Muutos imaisee mukaansa.
Vähän samaan malliin klassikkoa ovat kyydittäneet esimerkiksi Mikko Roiha ja Tanssiteatteri Minimi sovituksessa Sulaketta lainaamassa.
Haanperän ohjauksessa klassikko hyppii [...]

Ei kommentteja

Pois pelon ytimestä

Potretissa arvostettu ja ihailtu näyttelijä Marc Gassot, joka paljastaa, ettei esiintyminen ole koskaan ollut hänelle helppoa. Monestakin eri syystä.

Ei kommentteja

Esitys menee putkeen

Ohjausprosessi-kirjoitussarjassa on vuorossa esityspaikan – Pispalan uittotunnelin – ehdoilla valmistunut tamperelaisen Täsmäteatterin Uittovoimaa-esitys.

Ei kommentteja

Iik! Tytöt tekee taidetta!

Nuoret naiset ottavat nyt omiin käsiinsä välineet, joilla heitä esitetään, kirjoittaa Olga Palo.

Ei kommentteja