Arviot

ARVIO Kaikki rakkaudesta

Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -esitys on niin latautunut sen miehityksestä nousseen kohun vuoksi, että esityksen katsominen “itsenäisenä taiteena” ei aluksi ihan onnistu. Teatterissakin tilanne on tietysti ymmärretty, mutta Samuel Adamsonin näytelmätekstistä ei ole sopimusta noudattaen muutettu mitään. Silti esityksen alussa kuultava transvestiitti Argadon hahmon monologi (joka toistuu toisessa näytöksessä) tuntuu kuin tähän tilanteeseen kirjoitetulta. Argado rikkoo […]

Ei kommentteja

ARVIO Kun mikään ei järjesty

Kuukautta ennen lockdownia ensi-iltansa saanut Kom-teatterin Poika sai lisäesityksiä tälle syksylle. Komin näyttämöllä tuntui olevan esitysten käynnistymisestä yhtä onnellista väkeä kuin katsomossakin. Ja minkälaisen hypyn suoraan syvään päähän ohjaaja Riikka Oksanen ja näyttelijät meille tarjosivatkaan! Florian Zeller on kirjoittanut äidin, isän ja teini-ikäisen pojan tragedian ylemmän keskiluokan muodinmukaisiin, viileisiin huoneisiin, joissa ongelmien ratkaisua estämässä ei […]

Ei kommentteja

ARVIO Karuselli nimeltä Amerikka

Keväällä Lehman-trilogian suomalaisen kantaesityksen kynnyksellä koko maailma oli kuin leikaten yhtäkkiä toinen. Koronavirus siirsi Espoon kaupunginteatterin ensi-iltaa eteenpäin lähes puoli vuotta. Maailman teatteripäivänä maaliskuussa esityksen läpimeno kuitenkin striimattiin koteihin suorana lähetyksenä. Katsoin sen keittiön pöydän ääressä, luurit korvissa ja silmät kannettavan taikalaatikon ruutuun nauliutuen. Olin yksin, mutta siitä huolimatta merkillisen väkevästi teatterin ytimessä, yhteisen läsnäolon […]

Ei kommentteja

ARVIO Target-projekti osui korona-kevääseen

Target Helsinki on sosiaaliseen mediaan taidetta tuova projekti, jonka ensimmäinen tuotantokausi alkoi maaliskuun puolivälissä ja jatkui kesäkuun alkuun. Kauden aikana projektin tiimoilta ilmestyi yhteensä kymmenen tanssivideoista ja valokuvista koostuvaa teosta, jotka julkaistiin sosiaalisessa mediassa, kuten Instagramissa ja Facebookissa sekä myös videopalvelu Vimeossa ja Youtubessa. Parhaiten teokset toimivat mielestäni Instagramissa, josta itsekin niitä enimmäkseen seurasin.  Instagramissa […]

Ei kommentteja

ARVIO TTT:n Hamlet tietää mitä tekee

Mustaa, keltaista ja verenpunaista. Jälkikuva Tampereen Työväen Teatterin suurtuotannosta, Hamlet-rockmusikaalista on dramaattinen. Kimmo Viskarin visuaalinen suunnittelu – muhkea, ulkoa musta ja sisältä hunajankeltainen kennomainen kupla tai pallo, ylös ja alas liikkuvat lattian osat ja aasialaisvaikutteiset puvut -– sekä Eero Auvisen selkeät, spektaakkelimaiset valot muistuttavat massiivista stadion-show’ta. Omasta hunajaisesta valtakuplastaan astuvat ulos tämän show’n tähdet, Tanskan […]

Ei kommentteja