Artikkelit

Essee: Ruumiin rajoilla

Kokemusesityksissä myös katsojan keho on tapahtumapaikka. Osallistavia esityksiä valmistavan taiteen tekijän tai ruumiillisia tekniikoita opettavanon otettava huomioon ruumista koskeva tieto. Teatterikorkeakoulussa voi osallistua Nudity, gender and sexuality -kurssille, jossa alastomuutta, sukupuolta ja seksuaalisuutta opiskellaan kokemuksellisesti opettajien toimiessa myös osallistuvina kanssataiteilijoina. Consciousness and Art -kurssilla taas yhdeksi käytännön menetelmäksi on nimetty top/bottom, joka viitannee bdsm-tekniikoihin (sadomasokistiset […]

Ei kommentteja

Kolumni: #Metoo näyttämöllä

Vääntö siitä, miten sukupuolisuutta sopii esittää näyttämöllä on jatkunut koko teatterin historian ajan. Samalla aina on tehty tietoisia ja tiedostamattomia valintoja siitä, jätetäänkö esityksessä kuvattavat valtarakenteet ennalleen vai kyseenalaistetaanko niitä. Tämän ajan suomalainen avainnäytelmä teatterin tekemisen sukupuolittuneista valtarakenteista on marraskuussa 2015 – siis jo pari vuotta ennen näyttelijä Alyssa Milanon kuuluisaa #metoo-twiittiä – ensi-iltaan tullut […]

Ei kommentteja

Puhetta työstä, rahasta ja oikeudenmukaisuudesta

Kulunut vuosi on ollut suomalaisen taiteen taloudelle katastrofi. Vaikeimmassa asemassa ovat vapaalla kentällä työskentelevät. Mitä he ajattelevat itsestään yhteiskunnan jäseninä, rahapolitiikan
suhteesta taiteeseen sekä elämisen mahdollisuuksistaan? Estääkö taidekentän jakautuminen kehityksen?

2 kommenttia

Voi vain kuvitella miltä hakkuuaukea kuulostaa

Miten ilmastonmuutos ja ekokatastrofia voi käsitellä esittävässä taiteessa? Vespa Laine tietää, että kasvit huutavat ja liikkuvat. Niiden kanssa voi myös tanssia.

Ei kommentteja

Yhteen vai erikseen – tanssi ja sirkus

Tanssin ja sirkuksen tiedotuskeskusten yhdistämistä suunnitellaan.

Ei kommentteja

Vanhat naiset näyttämöllä, osa 3: Miitta Sorvali ja Johanna Ringbom

Nuorena näyttelijä Miitta Sorvalin roolihahmolle ei suotu edes pientä pierua. Johanna Ringbom havahtui 50-vuotiaana siihen, että istui yhä useammin kulisseissa vuoroaan odottamassa.

Ei kommentteja

Att kontrollera scenen ensam är som en drog

Skådespelare Johanna Ringboms intervju i helhet på svenska. Koko artikkeli myös suomeksi Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdessä 5/2020.

Ei kommentteja

Tekstiä vastaan nousevia liikkeellisiä virtoja

Potretissa ohjaaja Juhana von Bagh, joka hyppää syksyllä Rikinkeltaisesta taivaasta Paskateoriaan.

Ei kommentteja