Arviot

Täydenkuun Tanssit: Henkilökohtaisesta yhteisölliseen

25:ttä vuottaan juhlivilla Pyhäjärven Täydenkuun Tansseilla nähtiin Alpo Aaltokosken, Tommi Kitin ja Tero Saarisen juhlailtojen lisäksi kolmen naiskoreografin teokset. Johanna Nuutisen ja australialaiskoreografi Lucy Guerinin yhteisilta sekä festivaalin ainoa kantaesitys, Elina Pirisen Oksensitte Jupiteria, jota en valitettavasti ehtinyt enää nähdä. Nuutisen parin vuoden takainen Hatched-soolo syntyi Hongkongiin, johon koreografilta tilattiin teos sen jälkeen, kun singaporelainen […]

Ei kommentteja

Piilotajunnan valo

“Angel on piilotajunta. Angel on sitoumus. Angel on herkkyys. Angel on ilme….” Muun muassa näin kuvaillaan Elina Pirisen Angel-esitystä Zodiakin käsiohjelmassa. Pannuhallin suuren esitystilan pitkällä sivulla on tuolirivien katsomo ja vastapäätä seisoo täysvalkoisissaan 8-jäseninen Lumen valo –lauluyhtye, jonka kaunisäänistä a cappella –tulkintaa renessanssimusiikista kuullaan läpi esityksen. Mukana on myös uudempaa musiikkia. Esitys alkaa pitkällä lauluosuudella, […]

Ei kommentteja

Arviot 4/2016

Lue kaikki arviot Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 4/2016.

Ei kommentteja

Uusi uljas Eurooppa

Ajankohtainen Wonderland on yksi kevään polttavimmista esityksistä. Oltiinpa kerran Euroopan takapihalla. Piha saattaa olla koti.

Ei kommentteja

Cabaret Müller on oivallisesti toimiva kone

Suomessa postmodernin draaman kulmakiveen, Heiner Müllerin Hamletinkoneeseen (1977), on vain harva tekijä rohjennut tarttua

Ei kommentteja

BACH-baletin vahvuus ei ole tarinassa

Berliinin valtionbaletin johtajana työskentelevän koreografitaituri Nacho Duaton BACH. Forms of Silence and Emptiness on valmistunut tilaustyönä Weimarin baletille kaupungin ollessa Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 1999. Musiikista inspiraationsa ammentava Duato tiesi heti, että aiheena oli oltava Johann Sebastian Bach (1685 – 1750), joka työskenteli Weimarissa säveltäessään valtaosan merkittävästä urkumusiikistaan. Teos ja sen lavastus saivat Benois de la danse […]

Ei kommentteja

Alpo Aaltokoski navigoi ajassa

Kuva Stefan Bremer Koreografi-tanssija Alpo Aaltokosken 30-vuotista taiteilijanmatkaa juhlistava tuplailta Aleksanterin teatterissa kuljetti katsojia muistoista tähän päivään. Aaltokosken, 58, esittämän uuden Navigatio-soolon lisäksi nähtiin koreografin vuonna 1995 itselleen valmistama soolo De Una Semilla. Sen esitti nyt nicaragualaistanssija Yeinner Chicas, jonka myötä ilta kiinnittyi vahvasti Aaltokosken Nicaraguan-matkoihin, joiden jälkeen De Una Semilla syntyikin. Navigatiossa nähtiin aluksi […]

Ei kommentteja

Venus turkiksissa: Ylisanojen arvoinen Toivanen

Olen valmis käyttämään suvereenista näyttelijästä Armi Toivasesta vaikka minkälaisia ylisanoja. Toivasen läsnäolo teatterilavalla on niin intensiivistä, että häntä seuraa henkeään pidätellen. Komiikan taju ei leikkaa pois vakavaa tunnerekisteriä, vaan ilmaisu päinvastoin syvenee. Turkisvastaisessa ajassa Venus turkiksissa on aika huono nimi draamalle. Se luo mielikuvaa amerikkalaisesta tekeleestä, jonka tähdeksi sopisi alastomana turkisten päällä kekkaloiva Donald Trumpin […]

Ei kommentteja