Teatteri & Tanssi & Sirkus

Kerro mikä on lehden 2/2020 paras juttu!

Kakkoslehdessä mm. naisnäyttelijöiden kokema ikäsyrjintä, sirkus- ja tanssitaiteilijoiden treenaamisen mullistava ajattelutapa, näyttelijä Taneli Mäkelä sekä pitkästä aikaa koreografi Ismo-Pekka Heikinheimo. Sekä paljon muuta!

Koko maan esityskalenteri

Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehti tarjoaa nyt ainoana Suomessa koko maan esityskalenterin ensi-iltoineen.

Oletko menossa Itä-Suomeen, Pohjanmaalle tai vaikkapa pääkaupunkiseudulle? Katso mitä sillä alueella tarjotaan.

Esityskalenterissa teatterin, tanssin, sirkuksen ja oopperan toimijat ilmoittavat esityksistään. Kalenteri päivittyy kahdeksan kertaa vuodessa, aina lehden uuden numeron ilmestyttyä.

Ilmoitukset esityskalenteriin riitta.mattila@teatteritanssi.fi. Painetussa lehdessä hinta 2,5 €/palstamillimetri + alv.

Artikkelit

Naisnäyttelijöiden ikäsyrjintä

Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehti ja Näyttelijäliitto kysyivät, mitä vanheneminen tarkoittaa naisnäyttelijöiden työtilanteelle.

Ei kommentteja

Artikkelit

Tavoitteena ehjät sirkus- ja tanssitaiteilijat

Sirkus- ja tanssitaitojen treenaami­sessa mennään edelleen tradition mukaan, ja se on liikuntahyvin­­-
voinnin kouluttajien mielestä pielessä. Toistoja ei kannata tehdä ylenmäärin eikä liikaa saa treenata.

Ei kommentteja

Artikkelit

Huutavan ääni totalitarismin varjossa

Iranilaiset tuntevat maailman teatteriperinnöt ja ylläpitävät omia traditioitaan Fdjr-festivaalilla.

Ei kommentteja

Artikkelit, Lehti

Onnekas, ahkera ja taitava Taneli Mäkelä

Taneli Mäkelä oli lapsena energinen ja rasittava, mutta Teatterin Pallosusien kautta hän päätyi Ylioppilasteatteriin ja Teatterikorkeakouluun. Joukkuepelaaja arvostaa yhteistä kokemusta.

Ei kommentteja

Arviot

Suomalaisten kuningatar Heta

Jos minun pitää valita yksi klassikko ilmentämään suomalaisia, se ei ole Seitsemän veljestä eikä Tuntematon sotilas. Se on Hella Wuolijoen Niskavuoren Heta.
Mikä tämän umpimielisen, kovasydämisen tosikon tarinassa kiinnostaa? Miksi minua aina itkettää, kun Heta lausuu kuuluisat sanansa: ”Suren mitä suren. Omapa on suruni.” Itsehän hän kultaisen häkkinsä rakensi, kaikki luotaan karkotti. Mikä tässä koskettaa? [...]

Ei kommentteja

Arviot

Tubettajan kauhea elämä

Joku aika sitten törmäsin Facebook-sivullani kaverin päivitykseen: Isä kuoli viisitoista minuuttia sitten. Heti kuolinvuoteelta naputeltu tieto hätkähdytti. Mikä saa jakamaan syvintä itsestä puolituttujen tykkäysten toivossa?
Pernilla Gynt -esityksessä pistetään paremmaksi. Siinä päähenkilö Pernilla jakaa omalla Youtube-kanavallaan isänsä kuoleman ennen kuin tämä on edes ehtinyt kuolla.
Pinja Hahtolan käsikirjoittama esitys kertoo tubettajan arjesta.
Hahtola esittää pääroolin ja Jukka Peltola [...]

Ei kommentteja

Arviot

Jeppe Niilonpoika on parhaimmillaan tarinasta vapautuessaan

Akse Petterssonin Tampereen Työväen Teatteriin ohjaama Jeppe Niilonpoika on komedia traagisesta aiheesta, alkoholismista. 1600-1700-lukujen taitteessa eläneen tanskalais-norjalaisen Ludvig Holbergin kirjoittaman näytelmän nimihenkilöä esittää Petterssonin johtamasta teatteri Takomosta tuttu Joonas Heikkinen.
Esityksen Jeppe on tuurijuoppo talonpoika, jonka muuan paroni löytää sontaläjään sammuneena. Paroni ja hoviväki pilailevat Jepen kustannuksella ja antavat hänen ymmärtää, että hän olisi herättyään muuttunut [...]

Ei kommentteja

Arviot

Auttajat avun tarpeessa

Minkälaista olemista maailman parantaminen on, kysyy näytelmäkirjailija Paula Salminen Kansallisteatterin Ilmasilta-esityksen käsiohjelmassa. Mitä on auttaminen? Mitä minä haluan, kun haluan auttaa? Näiden ja monien muiden kysymysten lisäksi Saana Lavasteen ohjaama esitys herättää lopulta kysymyksen, onko auttaminen maailman parantamista – ja kenen maailman. ’Ilmasilta’ on sekä avustusväylä että pakomahdollisuus, mutta myös kännykkäyhteys, jolla ohenevia ihmissuhteita esityksessä [...]

Ei kommentteja

Arviot

Minä, minun rahat ja elämän laskennalliset arvot

Tämä on suoraan minun elämästäni, totesi tuttava väliajalla Milja Sarkolan kirjoittamasta ja ohjaamasta Pääomani-esityksestä. Hän ei ollut ainoa, sillä niin hersyvästi ensi-iltayleisö eläytyi avauskohtauksesta lähtien. Esitys alkaa pankkineuvottelulla nokkavan virkailijan pakeilla. Sen tuloksena asuntolaina lohkeaa sosiaalisesti eripariselle pariskunnalle. Duunarimiehen ja taiteilijanaisen haave, asunto ratikkamatkan päästä Helsingin ydinkeskustasta, onnistuu.
Pääomani käsittelee rahan valtaa. Sen päähenkilö, Nainen, kuuluu [...]

Ei kommentteja