Arviot

Savolainen poikuudenkarkotusriitti

Miten onnistuu poikien kasvaminen miehiksi, kun pesänä on jotakin muuta kuin vakaa ja eheä ydinperhe?
Tätä ovat pohdittu Raivion veljesten Skavabölen pojissa Tampereen Teatterissa ja viimeksi Tampereen Työväen Teatterissa Pasi was here -näytelmässä. Veikko Nuutisen Lea-palkitussa tarinassa on mestarillinen kierre. Kaverimuistelo avautuu vähän dekkarin hengessä. Miksi Pasi päätyi ampumaan itsensä Savonlinnan Kellarpellossa? Mikä siinä elämässä meni [...]

Ei kommentteja

Festivaalilla ruumisteoriaa kuplissa

Ikuisuuskysymys lienee, tulisiko katsojan tietää taiteen perinteestä ja pyrkimyksistä etukäteen ymmärtääkseen näkemäänsä. Sivuaskel-festivaalilla kysymys on relevantti; pyrkiihän festivaali löytämään esitys- ja tanssitaiteesta sisältöjä, jotka ”ravistelevat totuttua” – tämä ja muut lainaukset ovat teosten esittelysivuilta.
Festivaalin viidelle esityksille on tunnusomaista tanakan teoreettinen ote. Teemat ovat yhteiskunnallisia, kulttuurisia ja esittämisen käytäntöjä kyseenalaistavia. Ristiriita katsomiskokemuksen ja teosten ylevän ennakkomainonnan [...]

Ei kommentteja

Kun Tampereen hangilla taisteltiin

Vuoden 1918 sisällissodasta ohjataan nyt paljon näytelmiä. Tietenkin myös Tampereella, jossa sodan ratkaisevat taistelut käytiin.
Tampereen Teatteriin valmistui kaksi esitystä: ilmaisutaidon erityislukio TYK:n ja TT:n yhteistyö, nuorisodraama Kahdeksantoista sekä TT:n omaa osuutta sisällissodassa valottava 1918 – Teatteri taistelussa.
TYK:n nuoret käsikirjoittajattaret opettajineen valitsivat viisaasti Kahdeksantoista lähestymiskulman: oma itse ja ikä. Esitys alkaa nykyajasta ja 18-vuotisbileistä. Päivänsankarin isoäidin [...]

Ei kommentteja

Esitys kuin metsäretki

Musta laatikko ja viisi näyttelijää. Näistä aineksista Nature Theatre of Oblivia luo Mad Housen lavalle kokonaisen metsän.
Mikko Bredenberg, Alice Ferl, Timo Fredriksson, Anna-Maija Terävä ja Annika Tudeer tekevät mestarillista työtä loihtiessaan näyttämölle metsän eri otuksia ja samalla niin paljon muutakin. Vahvan intensiteetin vuoksi heidän välillään voi aistia erilaisia virtauksia ja henkäyksiä ja maan alla juuria ja rihmastoja. [...]

Ei kommentteja

Hätähuuto, ei ratkaisu

Käsikirjoittaja Raisa Omaheimo ja ohjaaja Elina Kilkku pyysivät ihmisiä kirjoittamaan kokemistaan mielen häiriöistä. Tekstien pohjalta syntyi raivokas esitys, joka antaa täyslaidallisen suomalaiselle mielenterveystyölle. Hoitoon on vaikea päästä, Kela on perseestä ja hoitajat paskoja.
Esitys kuvaa maailmaa potilaan silmin. Se ei kysele tai esitä ratkaisuja. Häiriö on hätähuuto.
Esitys on lähempänä luentoperformanssia kuin teatteria. Tekstiä tulkitaan vaihtelevalla tunneskaalalla [...]

Ei kommentteja