Nyt lehdessä

Tuntemattoman synty

Näytelmä voi kerrata ihan tuttua tarinaa ja olla silti tuore kokemus. Sellainen on Tampereen Komediateatterin Päämäärä Tuntematon, nimeä myöten fiksu, tyylikäs ja aiheensa ilmeisyydestä huolimatta virkistävä Suomi100 -esitys.
Se kertoo Väinö Linnan tiestä ammattimaiseksi kirjailijaksi eli Sotaromaanin kehittymisestä Tuntemattomaksi sotilaaksi. Eloisa teksti on Panu Rajalan ja napakka dramatisointi ja ohjaus Panu Raipian.
Päämäärä Tuntematon on viisas kokonaisuus. [...]

Ei kommentteja

Tinkimätöntä sirkusta

Circo Aereon nykysirkusesitys Kinema on sarja kekseliäitä ja yllätyksellisiä elementtejä ja numeroita kaikille sirkustaidetta arvostaville. Teos on korkeatasoinen, nykyaikainen ja ilmaisullisesti tinkimättömän sirkuksellinen. Muiden esittävien taiteiden tonteille ei hypitä, puhumaan tai laulamaan ei langeta.
Tuomas Norvion äänisuunnittelu ja musiikki tukevat ilmaisua, ohjaaja Maksim Komaron ja videovelho Kalle Nion kädenjälki on jälleen kerran uudistunutta.
Etenkin videoiden käyttö sykähdyttää. [...]

Ei kommentteja

Parhaat YT:läiset perinteet kunniassa

Helsingin Ylioppilasteatterin uusien jäsenien ja samalla uuden johtokaksikon toisen puoliskon, Hannes Mikkelssonin, ohjaama ensiproduktio Järkeni ei riitä täyttää kauniisti odotukset, jotka tulevat sekä instituution perinteiden puolelta että kohdistuvat ikäpolveen. Nuorten teatterintekijöiden eturiviin ja suunnannäyttäjäksi profiloituvalta YT:ltä on tottunut odottamaan aiheiltaan ja ilmaisukeinoiltaan ajankohtaista ja tulevaisuuden suuntaa näyttävää teatteria. Sellaista on myös Järkeni ei riitä.
Esityksen vahvana [...]

Ei kommentteja

Duetto nuoren itsen kanssa

Kuinka upeaa ja nostalgista onkaan tanssia kolmekymmentä vuotta nuoremman itsensä kanssa duettoa! Siihen ei moni pysty, harvalla on edes mahdollisuus.
Vuonna 1987 Liisa Pentti tanssi ensimmäisen sooloteoksensa Helsingissä vastikään perustetun Zodiak Presentsin jäsenenä. Hän oli juuri palannut kotimaahansa Hollannissa tanssittujen vuosien jälkeen. Nyt Pentti on tarttunut tuohon Klaustro-teokseensa yhdessä nuoren polven koreografi Veronika Lindbergin kanssa.
Tuloksena on [...]

Ei kommentteja

Suomalaisen näytelmän virolainen edusmies

Kääntäjä Ülev Aaloe (1944-2017) tunsi suomalaisen nykynäytelmän ja edisti sen näkyvyyttä Virossa.

Ei kommentteja

Pelko janoaa hallintaa

Kolumnistina aloittava Ruusu Haarla kysyy, mitä sellaista kollektiivista tunnetason työtä Teatterikorkeakoulussa on tehty, joka ihmeellisesti olisi parantanut ohjaaja-näyttelijäsuhteen sitä vaivaavista sairauksista.

Ei kommentteja

Mikä tekee ihmisestä ihmisen?

Nina Jääskeläinen seurasi Janne Reinikaisen Kybersielut-esityksen ohjausprosessia Turun kaupunginteatterissa koko syksyn.

Ei kommentteja

Potretissa tanssitaiteilija Auri Ahola

Saamelainen lavamagneetti haluaa tehdä työtä, jossa on selkeä päämäärä.

Ei kommentteja