Artikkelit

Jorma Elo: ahkera huippukoreografi

Jorma Elo (s. 1961) on tämän hetken kysytyin koreografi maailmalla.

Ei kommentteja

Seilaajat taiteen valtamerellä

Kansainvälisyydestä puhutaan esittävien taiteiden kaikilla areenoilla, mutta mitä alan kansainvälisyys käytännössä on? Mitä se voisi olla? Sitä, että sanoo päivää tyypille, jonka kanssa on yhteisiä intressejä.

Ei kommentteja

Irti mitättömästä kielestä

Emilia Pöyhöstä, 30, on sanottu poliittiseksi näytelmäkirjailijaksi. Hänen teksteissään viesti sijaitsee muodossa ja kielessä.

Ei kommentteja

Pahuuden ytimessä

Pasi Lampela kairautuu teoksissaan ihmismielen mustiin pisteisiin. Kirjailija-ohjaaja näkee ihmiskuntaa uhkaavat ilmiöt kirkkaina. Niitä ovat uskonto, sokea heittäytyminen kapitalismiin ja oman edun tavoittelu.

1 kommentti

Miehet heteroina, homoina ja naisina

Tänä vuonna Kuopio tanssii ja soin Brasiliasta, USA:sta ja Puolasta saapuneet päävieraat tarjosivat monta näkökulmaa miesten keskinäiseen huumoriin, homososiaalisuuteen, fyysiseen kisailuun ja roolileikkeihin. Homoeroottinen viritys kupli sekä piilossa lihaksikkaan pinnan alla että juhlan aiheena värikkääseen karkkipaperiin käärittynä.

Ei kommentteja

Pelon ja täyttymyksen välissä

Koreografi Susanna Leinonen pohtii uutta yhteistyötään miehensä kanssa, kokee hurmion hetkiä, miettii, miten tanssittaisi laatikkoa ja ajattelee välillä, että perseestä koko homma.

Ei kommentteja

Onko liikkuva kuva tullut jäädäkseen?

Viime vuosina liikkuvan kuvan käytöstä on tullut vakiintunut ilmaisukeino esittävässä taiteessa. Onko kyse kuherruskuukaudesta, joka hiljalleen hiipuu? Vai onko se jo elimellinen osa näyttämökerrontaa? Mihin suuntaan kuvallisuus kehittyy? Kysyimme näkemyksiä neljältä esittävän taiteen tekijältä.

Ei kommentteja

Klovni vakavissaan

Ranskassa asuva sirkustaiteilija Jenni Kallo sanoo, että koomisuus voi olla ihmiselle kirous. Hänelle se on lahja, sillä hän teki siitä itselleen ammatin.

Ei kommentteja

Tahto antaa kaikkensa

Kotimaisen harrastajateatterin kehitys on viime vuosina kulminoitunut dramaturgisen ajattelun laajentumiseen ja ohjauksellisen otteen kaventumiseen. Soveltavan teatterin työtavat ovat yleistyneet samalla, kun maahamme on syntynyt pulaa työhönsä intohimoisesti suhtautuvista, ammattitaitoisista ja yhteistyökykyisistä ohjaajista. Mistä löytyisi uutta terää harrastajateatterille?

Ei kommentteja

Artikkelit 5/2012

Lue kaikki artikkelit Teatteri&Tanssi-lehdestä 5/2012.

Ei kommentteja