Arviot

Arviot 3/2013

Lue kaikki arviot Teatteri&Tanssi-lehdestä 3/2013.

Ei kommentteja

Sanna Silvennoinen tekee aluevaltauksia

Cirko-festivaalilla ensi-iltansa sai Silvennoisen ohjaama taikuutta, köysiakrobatiaa ja elävää musiikkia yhdistävä Light blue & orange.

Ei kommentteja

Rakkauskirjeet dokumentteina

Esitystaiteilija Pilvi Porkola lukee katsojille paloja viimeisen 15 vuoden aikana kirjoittamistaan rakkauskirjeistä seitsemälle eri miehelle. No more broken hearts -teoksen esitystilanne Kiasman asiallisen seminaaritilan yleisvalaistuksessa on teon henkilökohtaisuuteen nähden yllättävän vaivaton. Kyseessä ei ole intiimi uskoutumistilanne, vaan esitystilanne, josta sekä katsoja että esiintyjä ovat tietoisia.

Ei kommentteja

Markkinavoimien takana on tuttuja naamoja

Yöunet siinä menivät. Suomen Kansallisteatterin Neljäs tie on yksi 2000-luvun ehkä vaikuttavin teatteriteko. Esitys lyö näyttämölle analyysin itsenäisyytemme ajan suomalaisesta ja eurooppalaisesta sosiaali- ja taloushistoriasta, hyvinvointivaltion rakentamisen ja purkamisen. Sen repliikit ovat faktaa. Ne perustuvat haastatteluihin, puheisiin ja pöytäkirjoihin. Näemme kokoushuoneiden ja kabinettien maailman, jossa asioista päättävät ihmiset. Näyttelijät tekevät hurjaa työtä.

Ei kommentteja

Narrit ja kuninkaat

Odotin Lilla Teaternin Kungenin olevan Timo Harakan ja Antti Karumon näytelmän Björn Wahlroosista. Hyvä aihe, erityisesti ajatellen Nokian Salon tehtaan viimevuotista alasajoa. Vastakkain näyttämöllä Salon seudun ruhtinas, kovalla pelillä rikastunut kartanonherra, ja tuollaisessa pelissä pois potkitut ihmiset paikallisessa Prismassa ostoksilla…

Ei kommentteja

Tutkiminen esityksenä

Berliiniläiskoreografi Jana Unmüßig on valmistanut neljän suomalaistanssijan kanssa esityksen Colour colour. Se esittelee minimalistisesti rakenteita ja elementtejä, joista tanssiteos muodostuu: tilan käytöstä, ajan manipuloinnista, tanssijoiden suhteesta toisiinsa, liikkeestä, yleisön ja esityksen suhteesta.

Ei kommentteja

Kauden parasta baletissa

Kansallisbaletin tuorein ensi-ilta oli vanhan kertausta, mutta en valita. Tarjonta oli kauden tanssi-illoista paras, täyttä antia joka hetki: Jorma Elon Double Evil, ruotsalaisen Johan Ingerin Walking Mad ja huipennuksena Vaslav Nijinskin Kevätuhri. Tripla-ilta nähtiin myös Moskovan Kevätuhri 100 vuotta -festivaalilla huhtikuussa.

Ei kommentteja