Artikkelit

Työttömät näyttämöllä Berliinissä

Berliinin Theatertreff-festivaaleilla vain Schauspielhaus in Hamburg yritti vielä tehdä poliittista teatteria. Volker Löshin ohjaama Marat/Sade (kuvassa) näytti eriarvoistumisen aiheuttaman frustraation.
Sen sijaan saksalainen näytelmäkirjailija Oliver Kluck väittää, että ainoa poliittinen ele voi enää olla sänkyyn jääminen.
Missä keskieurooppalainen teatteri menee? Lue kriitikko Hilkka Eklundin katsaus Berliinin jättifestivaaleilta.

Ei kommentteja

Tavallisen syvällinen

”Ehkä lähtökohdistani juontuu, että ylevyys puuttuu teoksistani. Katson aina asioita mahdollisimman tavallisten ihmisten kautta”, sanoo dramaturgi Kati Kaartinen, joka oli yksi kesällä Suomenlinnassa nähdyn Siniväriset-näytelmän kirjoittajista.
Kaartinen sanoo kiertävänsä kirjoituksissaan kolmea tosiolevaa, syntymää, kuolemaa ja rakkautta. Suomalaisista aiheista hän sanoo käsitelleensä melkein kaikkia paitsi sydän- ja verisuonitauteja.
Kaartinen ei osaa mystifioida työprosessejaan. Hänestä kirjoittaminen ei ole erityisen vaikeaa – todellisuus vain asettaa ankarat vaatimuksensa kirjoittajalle, kuten kaikille muillekin ihmisille.

Ei kommentteja

Performanssia!

Mitä 2000-luvun performanssissa tapahtuu?
Helena Erkkilä, Marja Silde ja Tiina Purhonen tutkivat lajin nykytuulet, termit ja teokset Teatteri-lehdessä 5/2009.
Haastatteluissa myös pitkän linjan performanssitaiteilijat Pentti-Otto Koskinen ja Pia Lindman.

Ei kommentteja

Artikkelit 5/2009

Kaikki artikkelit lehdessä 5/2009

Ei kommentteja