Teatteri & Tanssi & Sirkus

Koko maan esityskalenteri

Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehti tarjoaa nyt ainoana Suomessa koko maan esityskalenterin ensi-iltoineen.

Oletko menossa Itä-Suomeen, Pohjanmaalle tai vaikkapa pääkaupunkiseudulle? Katso mitä sillä alueella tarjotaan.

Esityskalenterissa teatterin, tanssin, sirkuksen ja oopperan toimijat ilmoittavat esityksistään. Kalenteri päivittyy kahdeksan kertaa vuodessa, aina lehden uuden numeron ilmestyttyä.

Nyt lehdessä

Ärsyttämisen tärkeydestä

Teatteri-lehteen 5/2009 koottiin edellisten syksyjen tavoin menneen kesän festivaalien satoa. Esitysten sisäisten maailmojen analyysin lisäksi teatterikriitikoiden kirjoituksissa esiintyi tavallista enemmän kritiikkiä tapahtumakokonaisuuksia ja ohjelmistovalintoja kohtaan. Se oli virkistävä lisä yksittäisten esitysten sisäisten maailmojen käsittelyyn ja osoitti, että kirjoittajat katsovat arvioivasti myös rakenteisiin.
Kriitikkomme mukaan Jyväskylän Kesän lastenteatterituotantoa leimasi linjattomuus ja ”varman päälle” -mentaliteetti. Kajaanin Runoviikkoja seuranneen [...]

Ei kommentteja

Artikkelit

Työttömät näyttämöllä Berliinissä

Berliinin Theatertreff-festivaaleilla vain Schauspielhaus in Hamburg yritti vielä tehdä poliittista teatteria. Volker Löshin ohjaama Marat/Sade (kuvassa) näytti eriarvoistumisen aiheuttaman frustraation.
Sen sijaan saksalainen näytelmäkirjailija Oliver Kluck väittää, että ainoa poliittinen ele voi enää olla sänkyyn jääminen.
Missä keskieurooppalainen teatteri menee? Lue kriitikko Hilkka Eklundin katsaus Berliinin jättifestivaaleilta.

Ei kommentteja

Artikkelit

Tavallisen syvällinen

”Ehkä lähtökohdistani juontuu, että ylevyys puuttuu teoksistani. Katson aina asioita mahdollisimman tavallisten ihmisten kautta”, sanoo dramaturgi Kati Kaartinen, joka oli yksi kesällä Suomenlinnassa nähdyn Siniväriset-näytelmän kirjoittajista.
Kaartinen sanoo kiertävänsä kirjoituksissaan kolmea tosiolevaa, syntymää, kuolemaa ja rakkautta. Suomalaisista aiheista hän sanoo käsitelleensä melkein kaikkia paitsi sydän- ja verisuonitauteja.
Kaartinen ei osaa mystifioida työprosessejaan. Hänestä kirjoittaminen ei ole erityisen vaikeaa – todellisuus vain asettaa ankarat vaatimuksensa kirjoittajalle, kuten kaikille muillekin ihmisille.

Ei kommentteja

Artikkelit

Performanssia!

Mitä 2000-luvun performanssissa tapahtuu?
Helena Erkkilä, Marja Silde ja Tiina Purhonen tutkivat lajin nykytuulet, termit ja teokset Teatteri-lehdessä 5/2009.
Haastatteluissa myös pitkän linjan performanssitaiteilijat Pentti-Otto Koskinen ja Pia Lindman.

Ei kommentteja

Vakiot

Huono elokuva vai keskinkertainen teatteriesitys

Federico Fellinin lapsuudenkuvauksen Amarcordin rytmittäjä on poppelien pölinä: koko fantastinen elämävaihe alkaa ja loppuu lumisademaiseen poppeliefektiin.
Fellini ei olisi viihtynyt kotikaupungissani Oulussa, jonka poppelit alkavat olla viimeistä runkoaan myöten mennyttä puuta vain siksi, että ne sattuvat pölisemään kerran vuodessa. Näin on kaupungin puisto-osasto päättänyt, eikä lama eikä mikään voi asettua esteeksi hakkuuhankkeelle.
Seuraava looginen askel olisi, että [...]

Ei kommentteja

Arviot

Marta ja marttyyrit – lohdullisia ja armottomia heimotarinoita

Tampereen Teatterikesän kolmesta ulkomaisesta esityksestä muodostui monipolvinen polku, jonka tienviittoina olivat heimolaisuuskuvaukset ja pohdinnat erilaisten yhteisöjen merkityksestä ihmisille. Kaikissa valotettiin henkisen ja aineellisen elinympäristön sekä eettisen tradition merkitystä arvojen ja toimintatapojen muodostumiseen.
Latvialaisen Alvis Hermaniksen ja Jaunais Rigas Teatriksen Sinivaaran Marta -esitys toi näyttämön pitkän puupöydän äärelle yksitellen kaksitoista arkaa ja kärsimysten leimaamaa ihmistä, jotka pakkautuivat [...]

Ei kommentteja