Artikkelit

Nykysirkuksen nousukausi

Sirkus sai tänä keväänä Helsingin Suvilahdesta ajanmukaisen toimintakeskuksen, joka edesauttaa lajia yhä huikeampiin saavutuksiin.
Teatteri-lehti vie teemanumerossaan lukijansa nykysirkuksen kiehtovaan maailmaan. Alan onnistumisia ja haasteita analysoivat muun muassa Cirko-keskuksen toiminnanjohtaja Tomi Purovaara ja taiteilija Ville Walo.

Ei kommentteja

Miten hitti synnytetään?

Race Horse Company on suomalaisen nykysirkuksen tuorein menestystarina. Sen vuosi sitten syntynyttä, raivokkaan fyysistä Petit Mal -esitystä on viety vauhdilla ympäri maailmaa.

Ei kommentteja

Circo Aereo kiertää Suomen teattereita

Nykysirkuksen kiertuetoiminta Suomessa on aiemmin ollut hankalaa, koska teattereilla ei ole ollut taloudellisia resursseja sirkusvierailuiden kulujen kattamiseen. Circo Aereo on nyt Suomen Kulttuurirahaston avustuksen turvin ryhtynyt esiintymään eri kaupunginteattereissa ja pientenkin paikkakuntien kulttuurikeskuksissa.

Ei kommentteja

Kairan kiertäjät

Nykysirkusyhdistys Agit-Cirk suuntaa kohti periferiaa, pohjoista ja itää. Porukka ei pelkää ajella pitkiä metsätaipaleita poromiesten jäljillä eikä astua baarien kansan joukkoon paikallisissa kuppiloissa. Kontissa on sirkusta, runoa ja elävää musiikkia.

Ei kommentteja

Neidot, amatsonit, jumalattaret

Nykysirkus pyrkii purkamaan lajiin liitettyjä kliseisiä sukupuolirooleja. Mutta saako nainen trapetsilla vieläkään olla lihaksiskas ja lyhyttukkainen?

Ei kommentteja

Maailma sulaa – entä sirkus?

Kroatialainen Ivan Kralj on Euroopan keskeisiä nykysirkustuntijoita. Hän näkee lajin kehityksessä kaksi suuntaa: vaaraan ja tuhlailevaan estetiikkaan sekä pienimuotoisiin kohtaamisiin perustuvat esitykset.

Ei kommentteja

Kristian Smeds sai Eurooppa-palkinnon

Kristian Smeds vastaanotti huhtikuussa Pietarissa Euroopan uusien teatteritodellisuuksien palkinnon, European Prize for New Theatrical Realities. Saman palkinnon ovat aikaisemmin saaneet muiden muassa liettualaiset Eimuntas Nekrošius ja Oskaras Koršunovas sekä latvialainen Alvis Hermanis.

Ei kommentteja

Löysäilevätkö lastenfestarit?

”Lähtisikö Hynnisen Jorma vetäisemään festivaalikeikan vain matka- ja majoituskuluin pelkästä esiintymisen onnesta vuodesta toiseen? Tuskin.”
Ohjaaja Kristiina Hurmerinta kritisoi lastenteatterifestivaaleja, joille värvätään esityksiä pelkillä kulukorvauksilla. Hän muistuttaa, että laatuun satsaaminen vaatii rahaa ja vankkoja taiteellisia linjauksia.

Ei kommentteja

Artikkelit 3/2011

Kaikki artikkelit Teatteri-lehdessä 3/2011.

Ei kommentteja