Teatteri & Tanssi & Sirkus

Lehti 6-7 on nyt ilmestynyt!

Lehteä 5 voit vielä kommentoida klikkaamalla TÄSTÄ.

Koko maan esityskalenteri

Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehti tarjoaa nyt ainoana Suomessa koko maan esityskalenterin ensi-iltoineen.

Oletko menossa Itä-Suomeen, Pohjanmaalle tai vaikkapa pääkaupunkiseudulle? Katso mitä sillä alueella tarjotaan.

Esityskalenterissa teatterin, tanssin, sirkuksen ja oopperan toimijat ilmoittavat esityksistään. Kalenteri päivittyy kahdeksan kertaa vuodessa, aina lehden uuden numeron ilmestyttyä.

Ilmoitukset esityskalenteriin riitta.mattila@teatteritanssi.fi. Painetussa lehdessä hinta 2,5 €/palstamillimetri + alv.

Artikkelit

Jouni Järvenpään taiteeseen kuuluu nolous ja kompastelu

Tanssija, koreografi Jouni Järvenpää (s. 1977) aloitti elokuun alusta kajaanilaisen Routa Companyn taiteellisena johtajana. Järvenpää siirtyi Kajaaniin Turusta, missä hän on lähes kymmenen vuotta työskennellyt kolmiossa Barker-teatteri, nykytaidetila Kutomo ja Tehdas-teatteri. Järvenpäällä on Roudan palveluksessa kaksinainen rooli. Hän näkee, että roolit kulkevat käsi kädessä. ”Työ on periaatteessa puolet taiteellista johtajuutta ja puolet koreografina toimimista. Toki […]

Ei kommentteja

Artikkelit

Kolumni: Antakaa esitykselle mahdollisuus

Haluan uskoa, että jokainen teatterikriitikko nauttii työstään eniten silloin, kun saa kirjoittaa teoksesta, josta itse on erityisen vaikuttunut. Aina kun omaleimainen esitys toimii eetokseltaan, estetiikaltaan ja muodonhallinnaltaan sekä puhuttelee vielä henkilökohtaisesti, vaikeinta tekstin tuottamisessa on mahduttaa se annettuun merkkimäärään. Viime vuosilta tällaisina kokemuksina mieleeni tulevat esimerkiksi Johannes Ekholmin ja Anni Kleinin nykyisen työelämän esineellistävää riistoa […]

Ei kommentteja

Artikkelit

Osaammeko kysyä oikeita kysymyksiä?

Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -esitystä koskeva roolitusmyrsky on nostattanut esiin monia teatteriin ja esittäviin taiteisiin liittyviä kysymyksiä, paljastanut murroskohtia tässä ajassa sekä vaatinut pohtimaan taiteen ja yhteiskunnan suhdetta taas kerran. Vaikka keskustelu siitä, kuka on sopiva esittämään ketä, koskee koko teatterin tekemisen prosessia, joutuu sen keskiöön jollain tapaa aina näyttelijä, hän jonka olemukseen keskustelu kilpistyy. Toinen keskushenkilö […]

Ei kommentteja

Artikkelit

Ingenjören som blev regissör

Det är stillsam måndag eftermiddag när vi slår oss ner i lobbyn på Wasa teater. Borta är premiärkvällens nerv och skratt. Istället är det en filosofisk Andreas Westerberg, som svarar på frågan, om han alltid haft ett intresse för de stora världsproblemen? ”När jag var liten gick jag i fredsmarscher och sånt med min mamma, […]

Ei kommentteja

Artikkelit

Paraneeko tanssija vanhetessaan?

Tanssija Minna Tervamäki ja koreografi Hanna Brotherus tapaavat, heti kättelyssä käydään läpi kummankin krempat. Minnan olkapää reistailee ja Hannalla murtunut sääriluu hidastaa vauhtia. Ikä ei tule yksin. ”Milloin oletkaan syntynyt?” ”Vuonna 1968.” ”Sama täällä, missä kuussa?” ”Kesäkuussa.” ”Niin minäkin.” Tähän eivät 52-vuotiaiden naisten yhtäläisyydet lopu. Hanna muistaa yhteiset vuodet arvostetussa Airi Säilän balettikoulussa, jossa he […]

Ei kommentteja

Arviot

Maailman rakenne tanssii

Eino Leino kirjoitti 1909 murskakritiikin Algot Untolan esikoisteoksesta Harhama. Muutkin aikalaiset väittelivät Irmari Rantamalan nimiin kirjoitetun megalomaanisen teoksen kompositsionista kiivaasti. Espoon kaupunginteatterissa ensi-iltansa saaneesta romaanin draamallisesta olomuodosta löytyy Harhaman hermostunut liikkuvaisuus, mutta sähikäismäiseen muotoon puristettuna. Maailman aatemyllyssä pyöritetyn kirjailija Harhaman ylivirittynyt mielentila avataan runsaina dynaamisina välähdyksinä, joissa oravan, harakan, Perkeleen ja siveettömän pääoman voimasta laulavien […]

Ei kommentteja

Arviot

Klassikon ajattomuus hämää

Outoa, ettei Märta Tikkasen klassikkoromaanista Miestä ei voi raiskata ole tehty aiemmin teatterisovitusta. Sovituksia toki on, esimerkiksi vuonna 2016 teatterikorkeakoululaiset esittivät teoksen klovnerian keinoin Kaisaniemen puistossa. Hellin yhä mielessäni tätä hämmentävää muodon ja sisällön kohtaamista. Lilla Teaternin esitys kuvittaa Tikkasen romaania uskollisesti ja vähän ylikin. On 70-luvun epookkiasut trumpettilahkeineen ja taustana aikakauden tyyliä henkivä lautaseinä. […]

Ei kommentteja

Arviot

Ensimmäisestä luokasta viimeiselle rannalle

Oulun seudulla on viime vuosina saanut astua sisään useampaankin tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunulan visioon. Immersiiviset ja paikkasidonnaiset esitykset ovat nostaneet esiin kaupunkimaiseman hiljaisia ja hylättyjä reunamia: Varjakka (2014) koettiin autioituneella sahasaarella, Torni (2016) käytöstä poistuneessa vesitornissa, The Secret Garden (2018) puutarhaoppilaitoksen halleissa ja kasvihuoneissa. Hylky-teoksen miljöö, Hiukkavaaran koulumainen kasarmi, ei paikkana ole erityisen lumoava. Avarat entiset […]

Ei kommentteja