Arviot

Maailman rakenne tanssii

Eino Leino kirjoitti 1909 murskakritiikin Algot Untolan esikoisteoksesta Harhama. Muutkin aikalaiset väittelivät Irmari Rantamalan nimiin kirjoitetun megalomaanisen teoksen kompositsionista kiivaasti. Espoon kaupunginteatterissa ensi-iltansa saaneesta romaanin draamallisesta olomuodosta löytyy Harhaman hermostunut liikkuvaisuus, mutta sähikäismäiseen muotoon puristettuna. Maailman aatemyllyssä pyöritetyn kirjailija Harhaman ylivirittynyt mielentila avataan runsaina dynaamisina välähdyksinä, joissa oravan, harakan, Perkeleen ja siveettömän pääoman voimasta laulavien […]

Ei kommentteja

Klassikon ajattomuus hämää

Outoa, ettei Märta Tikkasen klassikkoromaanista Miestä ei voi raiskata ole tehty aiemmin teatterisovitusta. Sovituksia toki on, esimerkiksi vuonna 2016 teatterikorkeakoululaiset esittivät teoksen klovnerian keinoin Kaisaniemen puistossa. Hellin yhä mielessäni tätä hämmentävää muodon ja sisällön kohtaamista. Lilla Teaternin esitys kuvittaa Tikkasen romaania uskollisesti ja vähän ylikin. On 70-luvun epookkiasut trumpettilahkeineen ja taustana aikakauden tyyliä henkivä lautaseinä. […]

Ei kommentteja

Ensimmäisestä luokasta viimeiselle rannalle

Oulun seudulla on viime vuosina saanut astua sisään useampaankin tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunulan visioon. Immersiiviset ja paikkasidonnaiset esitykset ovat nostaneet esiin kaupunkimaiseman hiljaisia ja hylättyjä reunamia: Varjakka (2014) koettiin autioituneella sahasaarella, Torni (2016) käytöstä poistuneessa vesitornissa, The Secret Garden (2018) puutarhaoppilaitoksen halleissa ja kasvihuoneissa. Hylky-teoksen miljöö, Hiukkavaaran koulumainen kasarmi, ei paikkana ole erityisen lumoava. Avarat entiset […]

Ei kommentteja

ARVIO Koko näyttämö tanssii ihmislauman kanssa

Kansallisoopperan suuren näyttämön punainen esirippu on ylhäällä ja mustan näyttämön yläpuolella leijuu täysin valkoinen, aidonkokoinen lehmäpatsas. Näyttämön edustalla on pari valkoista tuolia. Sekä lehmä että tuolit näyttävät siltä kuin olisivat putkahtaneet 3D-tulostimesta ilman minkäänlaisia muista kaltaisistaan erottavia piirteitä – kuin lehmän ja tuolin ideoita tai symboleita. Sitten näyttämön takaosasta konttaa pukumies Antti Keinänen lehmämäisesti keinahdellen, […]

Ei kommentteja

ARVIO Kaikki rakkaudesta

Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -esitys on niin latautunut sen miehityksestä nousseen kohun vuoksi, että esityksen katsominen “itsenäisenä taiteena” ei aluksi ihan onnistu. Teatterissakin tilanne on tietysti ymmärretty, mutta Samuel Adamsonin näytelmätekstistä ei ole sopimusta noudattaen muutettu mitään. Silti esityksen alussa kuultava transvestiitti Argadon hahmon monologi (joka toistuu toisessa näytöksessä) tuntuu kuin tähän tilanteeseen kirjoitetulta. Argado rikkoo […]

Ei kommentteja

ARVIO Kun mikään ei järjesty

Kuukautta ennen lockdownia ensi-iltansa saanut Kom-teatterin Poika sai lisäesityksiä tälle syksylle. Komin näyttämöllä tuntui olevan esitysten käynnistymisestä yhtä onnellista väkeä kuin katsomossakin. Ja minkälaisen hypyn suoraan syvään päähän ohjaaja Riikka Oksanen ja näyttelijät meille tarjosivatkaan! Florian Zeller on kirjoittanut äidin, isän ja teini-ikäisen pojan tragedian ylemmän keskiluokan muodinmukaisiin, viileisiin huoneisiin, joissa ongelmien ratkaisua estämässä ei […]

Ei kommentteja

ARVIO Karuselli nimeltä Amerikka

Keväällä Lehman-trilogian suomalaisen kantaesityksen kynnyksellä koko maailma oli kuin leikaten yhtäkkiä toinen. Koronavirus siirsi Espoon kaupunginteatterin ensi-iltaa eteenpäin lähes puoli vuotta. Maailman teatteripäivänä maaliskuussa esityksen läpimeno kuitenkin striimattiin koteihin suorana lähetyksenä. Katsoin sen keittiön pöydän ääressä, luurit korvissa ja silmät kannettavan taikalaatikon ruutuun nauliutuen. Olin yksin, mutta siitä huolimatta merkillisen väkevästi teatterin ytimessä, yhteisen läsnäolon […]

Ei kommentteja

ARVIO Target-projekti osui korona-kevääseen

Target Helsinki on sosiaaliseen mediaan taidetta tuova projekti, jonka ensimmäinen tuotantokausi alkoi maaliskuun puolivälissä ja jatkui kesäkuun alkuun. Kauden aikana projektin tiimoilta ilmestyi yhteensä kymmenen tanssivideoista ja valokuvista koostuvaa teosta, jotka julkaistiin sosiaalisessa mediassa, kuten Instagramissa ja Facebookissa sekä myös videopalvelu Vimeossa ja Youtubessa. Parhaiten teokset toimivat mielestäni Instagramissa, josta itsekin niitä enimmäkseen seurasin.  Instagramissa […]

Ei kommentteja

ARVIO TTT:n Hamlet tietää mitä tekee

Mustaa, keltaista ja verenpunaista. Jälkikuva Tampereen Työväen Teatterin suurtuotannosta, Hamlet-rockmusikaalista on dramaattinen. Kimmo Viskarin visuaalinen suunnittelu – muhkea, ulkoa musta ja sisältä hunajankeltainen kennomainen kupla tai pallo, ylös ja alas liikkuvat lattian osat ja aasialaisvaikutteiset puvut -– sekä Eero Auvisen selkeät, spektaakkelimaiset valot muistuttavat massiivista stadion-show’ta. Omasta hunajaisesta valtakuplastaan astuvat ulos tämän show’n tähdet, Tanskan […]

Ei kommentteja

Sirkuslähikuvia etänä

Tämän tekstin oli tarkoitus käsitellä Brysselissä maaliskuun lopun Festival Up! -sirkusfestivaalin esityksiä. Kuten arvata saattaa, festivaali peruttiin koronaviruksen takia, ja samalla useat kantaesitykset siirtyivät hamaan tulevaisuuteen. Osa aiemmin ensi-iltansa saaneista esityksistä on kuitenkin ollut tavalla tai toisella katsottavissa. Yksi näistä on Hands some feet, joka olisi ollut kansainvälisen festivaalin suomalaisittain kiinnostavimpia esityksiä. Esitys on vieraillut […]

Ei kommentteja