Susanna Airaksinen aloitti marraskuussa Kom-teatterin johdossa Lauri Maijalan siirryttyä Lahden kaupunginteatterin johtajaksi. Airaksinen on palkittu ohjaaja, kirjoittaja ja dramaturgi, jonka…
Artikkelit
Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelman koordinaattorin mielestä yleisötyön pitäisi olla kaiken toiminnan lähtökohta. ”Ei riitä, että tarjotaan vaikkapa hieno nykysirkusesitys. Yhtä tärkeää on etu-…
Helsingin teattereissa nähdään tällä syyskaudella monta HLBT-ihmisistä eli homoista, lesboista, biseksuaaleista ja transsukupuolisista kertovaa teosta. Katsoja voi ostaa lipun esimerkiksi…
2 000-luvun visuaalisuutta korostavassa ajassa digitalisaatio on mullistanut koko kuvallisen ilmaisun. Videot, laserit ja led-screenit ovat antaneet uudenlaisia mahdollisuuksia näyttämötaiteen…
ALKUTAHTIEN VOIMA, strobot, korotettu lava ja esiintyjien vahvat poosat antavat ymmärtää, että nyt on tultu klubille: yleisö saa seisoa ja…
On kulunut kymmenen vuotta siitä, kun Sonya Lindfors valmistui Teatterikorkeakoulusta koreografiksi. Silloin Suomessa ei käsitelty esityksissä sellaisia teemoja kuin mustuutta,…
”Kun näyttelijä painottaa lauseen oikein, myös kroppa toimii oikein”, huomauttaa Mikko Roiha, joka ohjasi Berliinissä usean eri teatterin yhteistuotantoa Ei…
Avignonin festivaalin tämän vuoden täyttöaste oli 90 prosenttia ja 5000 ranskalaisteiniä sai ilmaisliput festivaalille. Kun pyritään tarjoamaan pureskeltavaa laajalle yleisölle,…
Kuinka lastenteatteri houkuttelee tänä kesänä yleisöä Turun, Tampereen ja Helsingin tuntumassa? Onko sille tilausta ja tarpeeksi tekijöitä tämänhetkisellä kentällä? Janne…
Gitta Oksanen hyppäsi liki 70-vuotiaana ensi kertaa elämässään näyttämölle Kansallisteatterissa. Mitä näytteleminen on ja kuinka kertoa omaa tarinaa siviilinä ammattilaisten…