Lehti

ARVIO Kun mikään ei järjesty

Kuukautta ennen lockdownia ensi-iltansa saanut Kom-teatterin Poika sai lisäesityksiä tälle syksylle. Komin näyttämöllä tuntui olevan esitysten käynnistymisestä yhtä onnellista väkeä kuin katsomossakin. Ja minkälaisen hypyn suoraan syvään päähän ohjaaja Riikka Oksanen ja näyttelijät meille tarjosivatkaan! Florian Zeller on kirjoittanut äidin, isän ja teini-ikäisen pojan tragedian ylemmän keskiluokan muodinmukaisiin, viileisiin huoneisiin, joissa ongelmien ratkaisua estämässä ei […]

Ei kommentteja

ARVIO Karuselli nimeltä Amerikka

Keväällä Lehman-trilogian suomalaisen kantaesityksen kynnyksellä koko maailma oli kuin leikaten yhtäkkiä toinen. Koronavirus siirsi Espoon kaupunginteatterin ensi-iltaa eteenpäin lähes puoli vuotta. Maailman teatteripäivänä maaliskuussa esityksen läpimeno kuitenkin striimattiin koteihin suorana lähetyksenä. Katsoin sen keittiön pöydän ääressä, luurit korvissa ja silmät kannettavan taikalaatikon ruutuun nauliutuen. Olin yksin, mutta siitä huolimatta merkillisen väkevästi teatterin ytimessä, yhteisen läsnäolon […]

Ei kommentteja

ARVIO Target-projekti osui korona-kevääseen

Target Helsinki on sosiaaliseen mediaan taidetta tuova projekti, jonka ensimmäinen tuotantokausi alkoi maaliskuun puolivälissä ja jatkui kesäkuun alkuun. Kauden aikana projektin tiimoilta ilmestyi yhteensä kymmenen tanssivideoista ja valokuvista koostuvaa teosta, jotka julkaistiin sosiaalisessa mediassa, kuten Instagramissa ja Facebookissa sekä myös videopalvelu Vimeossa ja Youtubessa. Parhaiten teokset toimivat mielestäni Instagramissa, josta itsekin niitä enimmäkseen seurasin.  Instagramissa […]

Ei kommentteja

Kolumni: #Metoo näyttämöllä

Vääntö siitä, miten sukupuolisuutta sopii esittää näyttämöllä on jatkunut koko teatterin historian ajan. Samalla aina on tehty tietoisia ja tiedostamattomia valintoja siitä, jätetäänkö esityksessä kuvattavat valtarakenteet ennalleen vai kyseenalaistetaanko niitä. Tämän ajan suomalainen avainnäytelmä teatterin tekemisen sukupuolittuneista valtarakenteista on marraskuussa 2015 – siis jo pari vuotta ennen näyttelijä Alyssa Milanon kuuluisaa #metoo-twiittiä – ensi-iltaan tullut […]

Ei kommentteja

ARVIO TTT:n Hamlet tietää mitä tekee

Mustaa, keltaista ja verenpunaista. Jälkikuva Tampereen Työväen Teatterin suurtuotannosta, Hamlet-rockmusikaalista on dramaattinen. Kimmo Viskarin visuaalinen suunnittelu – muhkea, ulkoa musta ja sisältä hunajankeltainen kennomainen kupla tai pallo, ylös ja alas liikkuvat lattian osat ja aasialaisvaikutteiset puvut -– sekä Eero Auvisen selkeät, spektaakkelimaiset valot muistuttavat massiivista stadion-show’ta. Omasta hunajaisesta valtakuplastaan astuvat ulos tämän show’n tähdet, Tanskan […]

Ei kommentteja

Puhetta työstä, rahasta ja oikeudenmukaisuudesta

Kulunut vuosi on ollut suomalaisen taiteen taloudelle katastrofi. Vaikeimmassa asemassa ovat vapaalla kentällä työskentelevät. Mitä he ajattelevat itsestään yhteiskunnan jäseninä, rahapolitiikan
suhteesta taiteeseen sekä elämisen mahdollisuuksistaan? Estääkö taidekentän jakautuminen kehityksen?

1 kommentti

Voi vain kuvitella miltä hakkuuaukea kuulostaa

Miten ilmastonmuutos ja ekokatastrofia voi käsitellä esittävässä taiteessa? Vespa Laine tietää, että kasvit huutavat ja liikkuvat. Niiden kanssa voi myös tanssia.

Ei kommentteja

Yhteen vai erikseen – tanssi ja sirkus

Tanssin ja sirkuksen tiedotuskeskusten yhdistämistä suunnitellaan.

Ei kommentteja

Vanhat naiset näyttämöllä, osa 3: Miitta Sorvali ja Johanna Ringbom

Nuorena näyttelijä Miitta Sorvalin roolihahmolle ei suotu edes pientä pierua. Johanna Ringbom havahtui 50-vuotiaana siihen, että istui yhä useammin kulisseissa vuoroaan odottamassa.

Ei kommentteja

Att kontrollera scenen ensam är som en drog

Skådespelare Johanna Ringboms intervju i helhet på svenska. Koko artikkeli myös suomeksi Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdessä 5/2020.

Ei kommentteja