Kuva: Antoinet Errieux

Tulevaisuuden yleisöt saattavat löytää itsensä yhä useammin keskeltä katsomiskokemusta, jossa elävä esitys yhdistyy saumattomasti virtuaalimaailmaan. Monenlaisten keinojen käyttö on jo nyt mahdollista uuden tekniikan ansiosta.

Eräs alan kotimaisista pioneereista on sirkustaiteilija Corinne Linder. Kotimaisuus on tosin Linderin kohdalla venyvä käsite. Ranskassa viimeiset viisi vuotta asunut taiteilija valmistaa virtuaalitodellisuutta ja elävää esitystä yhdistävää virtual reality (vr) -projektia residensseissä ympäri maailmaa.

”Juoni on yksinkertaistetusti matka lavan takaa näyttämölle, harjoituksesta esitykseen, ylös vertikaalikangasta. Katsojan opas on fiktiivinen Anna-sirkushahmo. Virtuaalilasien avulla katsoja ikään kuin asemoituu sirkusartistiksi neljän muun ilma-akrobaatin joukkoon.”

Virtuaalilasien nykysukupolvi ei pääse lähellekään ihmissilmän katsomiskykyä. Mitä edullisemmista laseista on kyse, sitä pahemmin näkymä pikselöityy. Kuvan lisäksi äänikokemus on tärkeä. The Ordinary Circus Girliä katsotaan ja kuunnellaan vr-headsetin kautta.

”Olen tuotantoryhmäni kanssa kehittänyt sovelluksen, jolla voi muokata äänitallennetta tähän tarkoitukseen sopivaksi. Äänellä on äärimmäisen tärkeä merkitys kehollisen sijainnin aistimisessa.”

Katsoja ikään kuin suorittaa itse ilma-akrobatiaa, nousee ylös ja toimii korkealla. Illuusio aikaansaadaan kameran liikkeillä, ja operointi vaatii tarkkaa työtä.

”Projektissa tutkitaan, kuinka vältetään aikaansaamasta katsojissa liikepahoinvointia. Rytmin on esimerkiksi oltava paljon hitaampi kuin live-esityksessä.”

Epätavalliseen tilaan

Corinne Linder kiinnostui itse vr-tekniikasta pari vuotta sitten.

”Jouduin putoamistapaturman vuoksi lopettamaan aktiiviuran ilma-akrobaattina. Opiskellessani tuottajaksi Ranskassa lähdin opiskelijavaihtoon New Yorkiin. Siellä kiinnostuin Emilie Baltzin töistä. Baltz luo kokonais-aistimuksellisia teoksia, joissa yhdistyy ruoka, juoma ja teknologia.”

”Otin Balziin yhteyttä ja pääsin avustamaan häntä Cirque du Soleilin ja New Yorkin Metropolitan-museon tilaamaan projektiin.”

Idean The Ordinary Circus Girl -projektiin Linder sai vuonna 2016. Käsikirjoitusta ja kuvauksia on tehty vuoden 2017 mittaan. Kuluvan vuoden helmikuussa Helsingissä päästiin ensimmäistä kertaa kuvaamaan laadukkaalla kameralla.

”Työtä on vielä paljon. Ensi-ilta on aikaisintaan tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa. Varsinaista teatteritilaa en edes halua. Mikä hyvänsä tyhjä tila riittää, kunhan se on hiljainen. Äänellä on niin iso merkitys.”

”Erityisesti haluan lisätä saavutettavuutta, viedä teosta esimerkiksi sairaaloihin ja hoitolaitoksiin.”

Corinne Linder on vr-esitysten kehittämisen ytimessä.

”Kukaan ei vielä tiedä, millainen on täydellinen vr-toteutus. Kehitys etenee kokeilujen kautta. Koska menetelmä on hyvin kallis, haluan, että myös taiteeseen ja sisältöihin panostetaan. Ettei tehdä vain soopaa hienoilla välineillä.”

Lue koko Nina Jääskeläisen artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 4/2018.