Matkamme alkaa Hietaniemen hautausmaalta. Saamme kuulokkeet, joiden kautta robottiääni alkaa navigoida toimiamme. Ohjeiden mukaisesti valitsen kiinnostavan haudan ja yritän kuvitella kauan sitten kuolleen nuorukaisen kohtalon. Kuoleman tiedostaminen ruumiittoman tekoälyn johdattamana orientoi kaupunkivaellukseen.

Lähdemme noin 40 tuntemattoman ihmisen kanssa läpi elokuisen Helsingin. Muodostamme nopeasti lauman, joka toimii hämmästyttävän tottelevaisesti. Kävelemme määrättyyn tahtiin, ylitämme kadut ”liikennevalojen diktatuurin” sääteleminä, juoksemme kilpaa, kävelemme takaperin ja tanssimme julkisella paikalla. Muodostamme riehakkaan mielenosoituskulkueen.

Sulaudumme konemaailmaan metron liukuportaissa. Metroasemalla pysähdymme muodostelmaan, jolle ympäristö ohikulkijoineen muodostuu näyttämöksi ja näyttelijöiksi. Olemme yhtä aikaa katsojia ja esiintyjiä.

Kirkossa keinoäly luureissa ilmoittaa, että se voi skannata kaikki ajatukseni ja toimintoni ja jatkaa minun kuoltuani elämääni, mutta ilman inhimillistä kipua. Pelottavaa.

Auditiivinen manipulaatio sulkee meidät sisäänsä, tekee meistä joukkona rohkean, jopa röyhkeän. Emme piittaa ihmisten kummastelevista katseista, pikemminkin nautimme niistä. Häpeä kaikkoaa.

Rimini Protokoll -ryhmän Remote Helsinki on osa Stage-festivaalin ohjelmistoa ja kekseliäs esityksellinen ihmiskoe, immersiivinen matka rakennettuun ympäristöön. Aiemmin se on toteutettu yli kahdessakymmenessä kaupungissa, muun muassa New Yorkissa, Berliinissä ja Pietarissa.

Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Helsinki by Night (2005) oli esitysmatka öiseen Helsinkiin, jossa katsojat ohjattiin reflektoimaan kaupungin arkitodellisuuden alaista alitajuntaa. Remote Helsinki sen sijaan on lempeän julma retki arkeen, jossa koneet ovat saamassa enemmän valtaa.

Annukka Ruuskanen

Rimini Protokoll ja Alexander Weinstein: Remote Helsinki. Konsepti Stefan Kaegi. Ohjaus Jörg Karrenbauer. Äänet Nikolas Neecke, Ilona Marti. Dramaturgia Juliane Männel ja Aljoscha Begrich. Esitys Stage-festivaalilla 7.8.2016