Tanssitaiteilija, koreografi Arja Tiili välittää suvaitsevuuden sanomaa nuorille.

Break the Fight! on Arja Tiili Dance Companyn järjestämä hanke, jossa lapset ja nuoret opettelevat suvaitsevaisuutta, erilaisuuden hyväksymistä ja omien vahvuuksien löytämistä. Kolme kuukautta kestävä pilottikurssi on kevään ajan käynnissä Myllypuron ala-asteella Itä-Helsingissä.

Ennen pitkää pilottikurssia Arja Tiili sekä breakdance-opettaja ja breikin Suomen mestari Kimmo Korpela ovat pitäneet puolentoista tunnin tanssityöpajoja kouluissa ja nuorisotaloilla. Jo niissä he ovat käsitelleet koulukiusaamista liikkeen avulla.

Mikä hip hop -kulttuurissa vetää nuoria?

Se on aikamme punkkia, vaihtoehtokulttuuria, ja nyt en puhu amerikkalaisesta blingbling hip hopista, vaan 80-luvun reaganismia vastaan kapinoineesta kulttuurista. Silloin leikattiin muun muassa koulujen ilmaistoiminnoista ja nuorille suunnatuista harrastuksista. Nuoret löysivät itsensä kaduilta, joissa breakdance, räppäys, DJ-kulttuuri, beatboxaus ja graffiti kuuluvat hip hop -kulttuuriin. Nykynuoriin se vetoaa varmasti siksi, että siinä yhdistyy ajan henkeen sopiva musiikki moniin ilmaisun muotoihin.”

Projektijohtaja Tiili kertoo, että pilottikurssilla on esillä koko hip hopin kirjo. Siellä tehdään tanssimisen lisäksi graffiteja, beatboxataan ja räpätään. Pääasia on yhdessä tekemisen avulla oppiminen.

Tässä hankkeessa lapset ja nuoret tekevät yhdessä kivoja, omilta tuntuvia asioita.”

Tiili kertoo, että Break the Fight! -tunneilla käytävät asiat tukevat monia oppiaineita. Ryhmätyö on yksi tärkeimmistä. Tavallista tuntia vapaammassa ilmapiirissä oppilaat opettelevat keskinäistä dialogia sekä oman itsensä ja muiden hyväksymistä. Kyse on ilmiöoppimisesta, jossa koetaan ja tehdään itse pulpetissa istumisen sijaan.

Kimmo Korpela kertoo luottamuksen syntyvän jo muutaman tunnin jälkeen.

Oppilaat ovat huomanneet, että jokaisen kuuluukin olla erilainen kuin muut”, hän toteaa tyytyväisenä.

Vierekkäin sijaitsevat Myllypuron ala- ja yläaste ovat monikulttuurisia kouluja. Pilottiin osallistuvat kuudesluokkalaiset käyvät kotouttavaa luokkaa, jossa on sekä kantasuomalaisia että maahanmuuttajia. Moni heistä on vasta muuttanut Helsinkiin, eikä Suomeen tulostakaan ole kulunut välttämättä kauaa. Kaikki eivät vielä osaa suomea kovin hyvin.

Kurssille osallistuvilla oppilailla saattaa olla kommunikaatio- ja kieliongelmia. Me kannustamme heitä ilmaisemaan itseään taiteen avulla. Moni oli aluksi varovainen ja arka.”

Pilottikurssille valikoitui 6B-luokka. Työskentelemään lähdettiin ala-asteen kanssa käytännön syistä, sillä yläluokilla oppilaita voi olla hankala irrottaa muusta koulutyöstä kurssille. (…)

Lue koko Sara Nybergin tekemä haastattelu Teatteri&Tanssi+Sirkuksen numerosta 2/2016.