Stage-festivaali oli elokuussa maailman korjaamo, jossa tutkittiin moraalin ja yhteiskunnan tilaa. Moskovalaisen Teatr.Docin ja göteborgilaisen Backa Teaternin esitykset perättäisinä päivinä tekivät ilmeiseksi perustavan eron. Idässä konflikti on suora, länsi analysoi.

Elena Greminan ohjauksessa Konstantinopolin valloittajaa esittää Anna Kotova-Deryabina. Kuva Polina Koroleva.

Bolotnajan aukion vuoden 2012 mielenosoituksesta on tullut Venäjän tukahdetun demokratialiikkeen ikoni. Myös tapauksesta kertovasta dokumenttidraamasta on relativismi kaukana – etenkin kun poliisin erikoisjoukot vahtivat toukokuussa esityksen ensi-iltaa.

Sen sijaan Backa Teaternin eurooppalaisnuorten haastatteluihin perustuvassa Acts of Goodness -draamassa hyvän ja pahan jakolinja häilyy.

Mattias Anderssonin tutkielma on älykäs ja jännittäväkin. Nuorten kertomat hyvät teot ovat pohjana pienille tapauskertomuksille, jotka valottavat ristipaineiden Eurooppaa. Hyvyys on monesti outoa, sen kohteeksi joutuminen joskus vaivaannuttavaa.

Kerjääjän omaan kotiinsa pelastava nainen onkin itse turvaa vaille jäänyt lapsi. Tai sitten asetelma kääntyy päälaelleen. Puolialaston ja pahoinpidelty mies ryöstää auttajalta vaatteet ja rahat, mutta palauttaa ne.

Lyhyen muodon Acts of Goodness lähestyy hyvyyden arvoitusta, mutta vastauksia ei tule. Seinälle heijastetut lukuisat sitaatit Raamatusta Ayn Randiin heittävät nähdyn vielä enemmän ilmaan. Mainio sytyke itsetutkiskeluun.

Venäjällä katse kohdistuu systeemiin. Bolotnajan aukiolla vangittujen omaisten haastatteluihin perustuva Bolotnaya Case puhuu suoraan ja tunteella. Kansallisesta traumasta kumpuavana se säväyttää silti syvemmin Venäjällä kuin lännessä.

Äidit ja morsiamet kuorivat lampun alla karamelleja paperikääreistä ja kaipaavat. Avioliittoa vastustava tyttö täyttää byrokraattisia aviopapereita voidakseen tavata vangittua poikaystävää.

Konstantinopolin piirityksestä kertova 150 Reasons Not to Defend Our Motherland on ollut menestys kautta Venäjän, eikä suotta. Kirjailijana monia lähteitä hyödyntävä Elena Gremina on kuin historian alkemistinero, mutta myös ohjaus – hänen ensimmäisensä – on vahva.

Moraalifilosofinen ja meditatiivinen esitys, joka aluksi vaikuttaa runollisen etäännytetyltä, vaikealtakin, kouraisee sydämestä. Minimalistisina tykötarpeina historian miehekkäät kipsipäät sekä viiden naisen ensemble, joka pukee ylleen vuoroin punaisia, oransseja ja sinisiä paitoja.

Olemme todistajina geopolitiikan ytimessä, vuonna 1453. Ukrainan kriisi on yksi muunnelma Länsi-Rooman, Itä-Rooman ja turkkilaisten umpisolmusta, jonka turkkilaisvalloittaja Mehmed lopulta katkaisi tyrannin kauhistuttavin elkein.

Gremina ei alleviivaa lukutapaa. Konstantinopolin vallanneesta despootista ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä Putiniin, vaikka valloittajaa taitavasti tulkitsevan Anna Kotova-Deryabinan arvoituksellisen otsan taakse onkin yhtä vaikea päästä.

Marketta Mattila

Teatr.Doc: 150 Reasons Not to Defend Our Motherland. Käsikirjoitus ja ohjaus Elena Gremina. Bolotnaya Square Case. Käsikirjoitus Polina Borodina. Backa Teater: Acts of Goodness. Käsikirjoitus ja ohjaus Mattias Andersson. Esitys Stage-festivaalilla Korjaamo-teatterissa 12.8.2015.