Hollannin taidekentällä tapahtui viisi vuotta sitten kohtalokas käänne. Oikeiston ja populistien vaalivoiton jälkeen kulttuuribudjettia leikattiin yli viidennes. Suuret instituutiot selvisivät romahduksesta kohtalaisesti, mutta uutta luova kokeellinen taide sai suoranaisen halvauksen.

Koreografi ja teatterintekijä Nicole Beutler työskentelee ammattilaisten ja amatöörien kanssa. Kuva Anja Beutler.

Kyse oli äärioikeistolaisesta ja nationalistisesta kulttuuripolitiikasta, jossa taidetta pidetään vasemmistolaisten harrastuksena. Kun taloustilanne oli vuosia kiristynyt, taidekentän edustajat oli helppo leimata pelkiksi rahan anelijoiksi, joista ei ole kansakunnalle mitään hyötyä. Meistä tehtiin säästötoimien oikeuttamiseksi mustia lampaita, joilla ei ole olemassaolon oikeutta”, sanoo koreografi Nicole Beutler, joka toimii hollantilaisella esittävän taiteen kentällä taiteilijana, organisoijana ja kuraattorina.

Beutler pelkää, että lyhytikäisenäkin oikeistohallitus ehti poliittisilla päätöksillään tehdä maan taide-elämälle valtavan karhunpalveluksen. Beutlerin mukaan taidekenttää ei kuultu säästöjä suunniteltaessa. Taideväki reagoi valtion leikkauspolitiikkaan eri vaiheissa eri tavoin.

Aluksi vuonna 2011 seurasi vastalausemyrsky ja ankaraa vihaa, seuraavana vuonna pysähdyttiin ja lamaannuttiin. Sen jälkeen on ryhdytty jälleen taistelemaan itseisarvoisen taiteen puolesta. Poliitikkojen viljelemä ajatus taiteilijoista eliittinä on naurettava. Kaikilla aloilla on spesialisteja, ja se tekee niistä kehityskelpoisia ja kiinnostavia!”

Lue Minna Tawastin ja Annukka Ruuskasen artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 3/2015.

Etusivun kuva  Anja Beutler.