Urmas Poolametsin Circles kiertelee ja kaartelee eikä suostu tarjoamaan kohtisuoraa lähestymistapaa. Nimi houkuttelee katsomaan teoksen kohtauksia variaatioina ympyrän muodosta. Pinnistelemällä pyöreyttä voikin löytää niin rakenteesta, liikekehittelystä kuin valaistuksesta.

Kuva Päivi Kujansuu.

Temaattisen yhtenäisyyden sijasta Circles sysää liikkeelle sarjan kohtauksia, joita ei välttämättä yhdistä muu kuin tekijöilleen ominainen tapa innostua absurdista ja heittäytyä irrottelemaan täysin hullusti. Juuri nyrjähtänyt vinkkeli ja arvaamattomuus tekevät teoksesta nautittavan.

Pitkälti improvisaatioon ja ryhmässä työstettyyn materiaaliin pohjaavan teoksen aikana leikitään, äännellään, tanssitaan unisonossa ryhmänä tai yksin, simuloidaan orgastisia pieniä kuolemia ja rakennellaan erilaisia hahmoja, kuten uhoavia machoja ja heihin tympääntyviä naisia. Aurinkobaletin tanssijat nautiskelevat.

Teosta punoo yhteen Händelin Wassermusik (1717), jonka myötä barokkiin viittaavat muistumat tunkevat teokseen vaikkapa omanlaisessaan menuetissa. Vaatesuunnittelija Sanna Rinteen puvustuksessa on kaikuja barokista, mutta enemmän se viittaa nykyajalle ominaiseen materiaalien uuskäyttöön, sillä asut kierrättävät vanhaa uusiksi.

Vaatesuunnittelua konkreettisena aiheenakin teos käsittelee hulvattomassa kohtauksessa, jossa naiset typistetään mallinukeiksi ja miehistä sukeutuu muotitaiteilijoita. Miehet väsäävät paperisuikaleista aina ihmeellisempiä asustuksia naisten päälle. Tosin miesten luomukset päätyvät lopulta oikeaan paikkaansa: ne revitään riekaleiksi tai tungetaan designerien suuhun.

Kaisa Kurikka

Aurinkobaletti: Circles. Koreografia Urmas Poolamets. Musiikki Georg Friedrich Händel, Deaf Center, Loscil. Puvut Sanna Rinne. Valot Timo Ollila. Tanssijat Päivi Kujansuu, Anton Wretling, Mikko Kaikkonen, Elina Raiskinmäki, Urmas Poolamets. Ensi-ilta 6.9.2012 Manilla-teatteri, Tehdasfestivaali Manifesti.

Etusivun kuva Päivi Kujansuu.