Täydenkuun Tanssien tiedotustilaisuudessa tanssija-koreografi-pedagogi Marjo Kuusela näyttää suhtautuvan epäillen Kenen kädet –produktion onnistumiseen. Eikä hän halua tulla jatkuvasti tituleeratuksi akateemikoksikaan, vaikka juuri se tuntuu olevan piste tämän esitystaiteellisen yhteistyön päällä. Kuuselan entinen oppilas, tanssitaiteilija ja muusikko Panu Varstala vakuuttaa autuaasti hymyillen, että kynnys astua lavalle akateemikon kanssa oli korkea. Ensi-illassa ei kuitenkaan ollut havaittavissa kuin ripaus asianmukaista kunnioitusta.

Monitaiteellisesta kokonaisuudesta saattoi havaita, mistä Kuuselan epäilykset kumpusivat: assosiointia ja improvisointia sisältävässä konseptissa kaikki olisi voinut muuttua epämääräiseksi riehumiseksi, liian erilleen ja hahmottomiksi jääviksi teemoiksi ja teoiksi. Mutta niin ei käynyt.

Kenen kädet on riemukas, valoisa ja rento esitystaideteos, jossa teksti, tanssi, musiikki ja teatteri kohtasivat, kiistelivät ja synnyttivät kysymyksiä. Esiintyjien ikä- sekä tanssi- ja esiintymistraditioiden erot nostivat luontevasti esiin tanssin tekniikoihin sekä esitystaiteeseen liittyviä pohdintoja sekä vahvistivat käsitystä siitä, että juuri millekään ei ole vain yhtä toimivaa reseptiä.

Ensi-illassa osa kutkuttavasta jännitteestä syntyi myös siitä, että yleisöön asti paistoi välillä kysymys: mitäs seuraavaksi?

Tanssijoiden lisäksi esitykseen osallistuivat teatteriohjaaja, esitystaiteilija Vihtori Rämä alias Masi W. Eskolin ja muusikko Jonas Berghäll. Molemmat ovat omalla alallaan armoitettuja. Rämä oli hälytetty mukaan kesken produktion, mutta istui mainiosti itseironiseen tirehtööri-tarkkailijan rooliinsa Masi W. Eskolinina. Hän kommentoi tanssia puhumalla ja kirjoittamalla ajatuksiaan läppäriin, josta ne heijastettiin lavan takaosaan. Kommentit liikkuivat tanssiliikkeisiin ladattujen merkitysten irvailusta Kuuselan ja Varstalan tanssin herättämiin filosofointeihin: ”Kauneinta on olla sylissä silloin, kun voi ojentaa nilkat.”

Loppuvaiheessa Eskolinin anti teokselle oli hyvinkin tanssillinen.

Pupukorvaiseen haalariin pukeutuneen Berghällin jazzfoni soi ilmeikkäästi ja lavalla touhuavan porukan edesottamuksia kommentoiden. Marjo Kuusela tanssi 20 vuoden esiintymistauon jälkeen punaisessa juhlapuvussaan uskomattoman räjähtävän break-henkisen soolon, jolla kaappasi hetkeksi kaiken huomion. Myöhemmin Varstalakin puki päälleen punaisen juhlahameen ja esitti linjakkaan nykytanssisoolon. Viestikapulat kulkevat molempiin suuntiin.

Minna Tawast

Työryhmä: Kenen kädet
Muusikko-säveltäjä Joakim Berghäll
Tapahtumisen tulkki Masi W. Eskolin
Valosuunnittelija Tiiti Hynninen
Pukusuunnittelija Anne Kotola
Koreografi-tanssijat Marjo Kuusela ja Panu Varstala
Ensi-ilta Täydenkuun Tansseilla 26.7.2012

Etusivun kuva Uupi Tirronen.