Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehti lähetti viime vuoden lopulla Näyttelijäliiton kanssa työperäistä ikäsyrjintää koskevan kyselyn liiton naisnäyttelijöille. Vastauksista paljastui ikäsyrjintää, mutta myös muunlaisia epätasa-arvoisia tai epäasiallisia käytäntöjä ja tilanteita. Kysyimme muutamalta naisnäyttelijältä, onko heitä kohdeltu huonosti uran aikana.

Suvi-Sini Peltola (s. 1978) työskentelee vakituisena näyttelijänä Tampereen Työväen Teatterissa. Tällä hetkellä ei ole esityksiä eikä harjoituksia koronatilanteen takia, mutta Peltola on saanut tehdä isoja ja merkittäviä rooleja uransa aikana sekä TTT:ssä että freelancerina. Hän odottaa kärsimättömästi tilanteen normalisoitumista ja töiden alkamista, kuten rock-musikaali Hamletin harjoituksia.

Suvi-Sini Peltola ei ole omalla kohdallaan kokenut suoranaista ikäsyrjintää. Peltola on aiemmin uransa varrella kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että naisnäyttelijöille ei välttämättä työssä onnistumisten jälkeen kerry ’urapääomaa’ samalla tavalla kuin miesnäyttelijöille.

– – –

Tamperelainen freelancenäyttelijä Kaisa Hela (s. 1977) on omien sanojensa mukaan ”syntynyt onnellisten tähtien alla”, mutta törkeään käytökseen hänkin törmäsi uransa alussa.

”Valmistuin Teatterikorkeakoulusta vuonna 2003 ja menin Turun kaupunginteatteriin, jossa näyttelin kaksi vuotta. Siellä kasvatin paksun nahan. Jouko Turkka ohjasi viimeiset juttunsa sinne ja oli jo aivan sekaisin. Olin mukana niistä toisessa, samoin olin parissa esityksessä, joiden naispuolinen ohjaaja käytti auktoriteettiaan kiusaamiseen ja haukkumiseen rakentavan palautteen sijaan.”

Kaisa Hela oli jo valmis vaihtamaan alaa.

”Iltaisin rukoilin oksennustautia, että edes päiväksi pääsisin pois harjoituksista.”

– – –

Rinna Paatso (s. 1969) valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 1992 keskelle lama-Suomea. Töitä kuitenkin riitti.

”Oli tv-juttuja, dubbausta, Turun kaupunginteatterissa olin pari vuotta.”

Helsingissä asuva Paatso on jo pitkään ollut freelancer ja naurahtaa, että suurin työura hänellä on takana.

”Piirit ovat pienet Suomessa. On turha pyristellä, jos on jo työnnetty ulos kuvioista siksi, että on ollut liian suorapuheinen, kieltäytynyt jostakin työstä tai joku ei vain kerta kaikkiaan tykkää.”

Rinna Paatso on niitä naisnäyttelijöitä, joille valta-asemassa oleva lähentelijä on kähissyt ”mä pidän huolen, ettet koskaan saa töitä mistään, jos puhut näistä asioista”.

”Turun kaupunginteatterissa vieraillut, naimisissa oleva miesohjaaja – jonka jutussa en edes ollut – rupesi soittelemaan, pyysi mökilleen. Äitini, näyttelijä Liisa Paatso oli jo varoittanut mainitusta tyypistä. Kohteliaasti kieltäydyin, ja äijä raivostui ja uhkasi vahingoittaa uraani.”

Turussa aika oli muilta osin Rinna Paatsolle mukavaa, mutta kun vakanssia tarjottiin, hän valitsi paluun Helsinkiin.

”Mutta kun olin ollut kaksi vuotta poissa, ei sitä duunia enää ollutkaan niin paljon. Ihmisten muisti on lyhyt ja yksinkertainen. Vieläkin joku luulee että näyttelen Turussa.”

Lue koko Nina Jääskeläisen artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 3-4/2020.

Kuvassa Rinna Paatso Emma Teatterin esityksessä Love me Tinder (2018). Kuva: Otto-Ville Väätäinen.