Lapsekas into on tallella, vaikka tanskalainen Kenneth Greve, 46, on johtanut Suomen Kansallisbalettia jo kuuden vuoden ajan. Hän istuu rennosti kauluspaita auki, muodikas parta trimmattuna ergonomisessa työtuolissaan ja syttyy omista jutuistaan. Ideoita riittää.

Kesken haastattelun Greve pomppaa ylös nostamaan jalkaa sivulle – développé a la seconde! Hän haluaa näyttää, kuinka liike tehdään teknisesti oikein. Välillä hän loikkii seinällä olevan kalenterin luo tutkimaan ohjelmistoa. Sitten hän nappaa läppärin syliinsä ja alkaa kuumeisesti etsiä uusimpaan innostukseensa liittyviä tanssivideoita.

Kuvassa Kenneth Greve. Kuva Heikki Tuuli.

Greven heittäytyminen on hengästyttävää. Yhdellä videolla hän opettelee breakdancea Ima Iduozeen johdolla. Lattialla pyöriminen ei aivan suju, ja videolle onkin jouduttu lisäämään terävä ’piip’ kohtaan, jossa baletinjohtajalta pääsee ruma sana. Sensurointi naurattaa häntä poikamaisesti. Tapasin Greven viimeksi haastattelun merkeissä, kun hänet oli valittu tehtäväänsä. Silloin hänen ajatuksenaan oli nostaa Suomen Kansallisbaletti kansainväliseksi huippuryhmäksi. Haaveena oli esiintyä ulkomailla säännöllisesti. Hänellä oli jo katsottuna useita kansainvälisiä agentteja myymään esityksiä. Tärkeimmäksi hän nosti festivaalien lisäksi esiintymiset Kaukoidässä ja kiertueet USA:ssa.

Baletti kävikin esiintymismatkoilla Singaporessa ja Macaossa. Viime vuonna vuorossa oli tuotannon suurponnistus, kun baletti esitti Stravinskin Kevätuhrin rekonstruktion teoksen 100-vuotisjuhlissa Bolshoi-teatterissa Moskovassa. Lisäksi ryhmä esitti juhlassa Jorma Elon Double Evil – ja Johan Ingerin Walking Mad -teokset, joten lähes koko ryhmä oli mukana matkalla.

Lopulta arki on kuitenkin hillinnyt matkustushaluja. Nyt johtaja sanoo, ettei voi viedä ryhmäänsä pois Suomesta.

On vaikea perustella ulkomaan kiertueita, koska yleisö haluaa nähdä meidät kotinäyttämöllä. On tarkkaan mietittävä, koska ryhmä voi olla kaksi viikkoa poissa.”

Greve on tyytyväinen yleisöön ja tanssiryhmään. Hän kehuu tanssiryhmän olevan nyt erittäin taitava, täysin verrattavissa ulkomaisiin kilpailijoihin. Hän pitää omaa ryhmäänsä suuren talon tärkeimpänä tekijänä ja merkittävänä tulojen tuojana. Baletin näytökset myyvät hyvin. Siksikään tanssiryhmä ei voi nyt edes ajatella ulkomaille lähtemistä.

Greve kertoo ottavansa huomioon tulevat taloudelliset muutokset suunnitellessaan uusia esityskausia. Uhkakuvat eivät masenna tai hidasta vauhtia, päinvastoin. Näytöksissä esiintyvät taloon kiinnitetyt tanssijat, vierailijoita Greve ei juurikaan käytä. Näin on hänestä kustannustehokasta ja fiksua toimia.

Lue koko Sara Nybergin tekemä haastattelu Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 8/2014.