Kansallisbaletin ballerinat Tiina Myllymäki, Linda Haakana ja Jevgenija Plešková ovat työssä, jossa päämääränä on tähteys ja aina täydellinen suoritus. Siihen on päästy tahdonvoiman, toivon ja väsymyksen tietä.

Kuva Simo Karisalo.

Kello on kymmenen aamulla, ja tanssijat asettuvat tankojen äärelle oopperatalon balettisalissa.

Muiden joukossa ahertavat ensitanssijat Linda Haakana, 30, Tiina Myllymäki, 29, sekä tsekkiläinen Jevgenija Plešková, 24. He ovat esiintyneet lukuisat kerrat oopperan suuren näyttämön 1 350 katsojalle. He kuuluvat Suomen parhaimpiin.

Veteraaniopettaja Jarmo Rastas näyttää käsillään ensimmäisen liikesarjan. Tanssijat käsittävät pienistä eleistä, mitä jalkojen pitää tehdä. Maanantaista lauantaihin tehdään samat liikesarjat tangon ensimmäisistä nilkkojen lämmityksistä keskilattiasarjoihin, tasapainoa kehittäviin hitaisiin liikesarjoihin sekä suuriin hyppyihin. Sama on toistunut tuhansia kertoja kymmenien vuosien ajan. Täällä kehoa valmistellaan päivän koitoksiin.

Tahto.
Tanssijoiden erilaiset persoonat ja tyylit näkyvät kenties selvimmin juuri balettitunnilla. Myllymäki on löytänyt tankopaikan peilin edestä keskeltä salia; Haakana ja Plešková ovat jättäytyneet sivummalle. Kolmikko tulkitsee yksinkertaisiakin liikkeitä hieman eri tavoin.

Ensitanssijaksi vuonna 2012 nimitetty Tiina Myllymäki on ballerinan ruumiillistuma utuisine silmineen, kauniisti hengittävine käsineen ja käsittämättömän kaarevine nilkkoineen. Toisenlaisiakin tanssijoita kuitenkin tarvitaan: Haakana, joka nimitettiin ensitanssijaksi tämän vuoden huhtikuussa, on tekninen, räväkkä ja eläväinen. Kokemattomampi Plešková puolestaan on notkea ja linjakas tanssija, joka on parhaimmillaan jalannostoissa.

Vaikka aamutunnilla ilmeet ovat hieman kyllästyneitä, Kansallisbaletin 80 tanssijaa yhdistää tahto olla juuri täällä. Suurin osa ei koskaan ole edes harkinnut muuta ammattia.

Pelkkä oma tahto ei kuitenkaan riitä. Visuaalinen ja fyysinen laji on raaka peli, josta useimmat karsiutuvat eri vaiheissa pois.

Uhraus.
Kaikki kolme aloittivat satubaletin nelivuotiaina.

Lue Henna Raatikaisen artikkeli kokonaan Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 5/2014.

Etusivun kuva Simo Karisalo.