Henna Kaikulan työ heittelee häntä maailmankolkasta toiseen. Työ vaatii akrobaatin, tanssijan ja näyttelijän taitoja – sekä trukkiajokortin

Tanssi- ja sirkustaiteilija Henna Kaikula, 34, tasapainoilee Forklift-esityksessä 2,5 tonnia painavan trukin haarukoiden varassa. Kaikula on palkitun australialaisryhmä Kagen monitaitoinen suomalaisjäsen.

15-vuotias Kage-ryhmä määrittelee tekemisensä ”poikkeukselliseksi tanssiteatteriksi”. Tänä vuonna Sydneyssä ensi-iltansa saaneen Forkliftin koreografia ja ohjaus on ryhmän toisen perustajan Kate Denboroughin käsialaa. Vastapainotrukin käyttö esityksessä oli hänen ideansa.

Trukin kanssa työskenneltäessä on oltava sataprosenttisesti läsnä. Muutaman sekunnin tai senttimetrin virhearvio voi johtaa loukkaantumiseen.

Australiassa on tiukat työturvallisuusmääritykset ja lait. Meidän piti suorittaa trukkikortti. Trukki on yllättävän monimuotoinen väline, ja harjoituskaudet ovat olleet hauskoja”, Henna Kaikula kertoo.

Jo vuosia Kaikula on lentänyt Australian ja Euroopan väliä. Hän risteilee myös teatterin, tanssin ja sirkuksen välimaastoissa. Seuraavaksi tie vie tanskalaisen Next Zone -tanssiryhmän kiertueen mukana Grönlantiin, Kanadaan ja Ruotsiin.

Akrobaatin tie esiintyjäksi alkoi Cirkus Cirkörin koulusta Tukholmassa vuonna 2000. Seitsemän suomalaisopiskelijaa lähti sinne jongleerauksen opettajaksi pyydetyn Maksim Komaron imussa.

Olimme Cirkuspiloterna-koulutuksen ensimmäinen vuosikurssi. Meistä tuli koekaniineja. Se oli hyvä asia, sillä opimme omatoimisiksi”, Kaikula kertoo.

Kaikki kaksitoista valmistunutta kurssitoveriani on edelleen, yksitoista vuotta myöhemmin, alalla. Ilona Jäntti esiintyy sooloillaan ympäri maailmaa, Petri Heikkilä vetää Lahden sirkuskoulua ja Katja Kortström työskentelee Cirque du Soleil’ssa.”

Ilona Jäntin ja Ola Granlin kanssa Kaikula perusti valmistuttuaan ryhmän nimeltä Med-AndraOrd.

Meillä oli Suomi–Ruotsi-kulttuurishokki päällä koko kolmivuotisen koulutuksemme ajan. Me suomalaiset emme aina ymmärtäneet ruotsalaisten ’hömppää’, ja ruotsalaisten mielestä me olimme monimutkaisia ja synkeitä. Siitä syntyi Med-AndraOrd. Oli myös tarve tehdä muunlaista kuin silloinen ainoa tunnettu ryhmä Cirkör.”

MedAndraOrd toimi seitsemän vuotta ja valmisti seitsemän produktiota.

Sain tehdä proggiksia kiinnostavien ihmisten kanssa, mutta väsyin tuotantopaineiden alla. Tuolloin oli vaikea löytää siihen apua.”

Kaikula uskoo, että tilanne on nykyisin parempi.

On monenlaisia hautomoja, agentuureja, tukirahoja, opintoreissuja ja koulutuksia sekä enemmän tekijöitä kuin kymmenen vuotta sitten.” (…)

Lue koko Eeva Kauppisen artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehden numerosta 3/2014.

Etusivun kuva Heidrun Lohr.