Ranskalaiskoreografin voimakkaita reaktioita herättänyt esitys nähdään Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla.

Jérôme Belin kuuluisa teos Disabled Theater sai ensi-iltansa vuonna 2012. Esityksessä sveitsiläisen Theater HORAn yksitoista kehitysvammaista näyttelijää liikuttelee normaaliuden, erilaisuuden ja toiseuden merkityksiä. Eri maailmankolkissa voimakkaasti vaikuttanut työ on nostettu yhdeksi viime vuoden merkkiteoksista. Teatteri&Tanssi-lehden edellisessä numerossa (5/2013) Marja Silde ja Linnea Stara pohtivat Belin tekijyyttä suhteessa vammaisiin näyttelijöihinsä. Silde koki koreografin korostavan omaa osuuttaan tekoprosessissa. Hämmennystä aiheuttanut teos herättää epätietoisuutta siitä, mikä esiintymisessä on tahallista ja mikä tahatonta.

Olen saanut esityksestä vahvaa palautetta. Vihaa ja rakkautta”, sanoo Bel.

Tanssin ja teatterin rajapintoja työkseen raaputtava, rikkova ja uusiksi muotoileva Bel on tutkinut monissa töissään niin esittämisen olemusta kuin esityksen rakenteita ja lainalaisuuksiakin. Hän on toistuvasti halunnut nostaa estradille myös taitoja, joita esiintyjät eivät täysin hallitse.

Bel on todennut, että Zürichissa työskentelevät teatteri HORAn näyttelijät ovat menneet tässä vielä pitemmälle. Esittämisen koodien ja rakenteiden puute näyttelijöiden ilmaisussa on hänen mielestään vain hyväksi.

Nämä näyttelijät ovat aliarvostettuja, mutta juuri he rikastuttavat nyt kokeellista teatteria. Heidän ainutlaatuisuutensa antaa uudenlaisia lupauksia teatterille ja tanssille. Heidän inhimillisyytensä tarjoaa näkymiä yhteiskuntaan laajemminkin.”

Nykytanssin enfant terrible -lempinimellä luonnehdittu koreografi on rakentanut esiintyjille tilan, jossa vammaisuutta ja erilaisuutta ei ole häivytetty tai siloteltu korrektiuden nimissä.

Bel vastaa lähes silmänräpäyksessä sähköpostitse kysymyksiini. Taiteilijan tiiviit, impulsiiviset kommentit viestivät siitä, että työ puhukoon täydemmin esityksen kautta.

Koreografi kertoo, että ajatus teoksesta sveitsiläisteatterin kanssa syntyi kehitysvammaisten ammattinäyttelijöiden pyynnöstä.

Prosessin alussa pyysin heitä toteuttamaan yksinkertaisia tehtäviä. Heidän reaktionsa, vastauksensa ja erityisesti heidän tapansa esittää asioita olivat minulle täysi yllätys. Minun tehtäväni oli sopeutua heidän tapaansa esiintyä ja olla näyttämöllä. Tämä on näkyvissä teoksessa.”

Kun kysyn, missä määrin teoksessa on hänen siihen suunnittelemaansa koreografiaa, Bel toteaa:

En ole tylsä, perinteinen koreografi, joka tekee taidetta laskemalla. Näyttelijät tuottavat itse oman koreografiansa, enkä ole muuttanut siitä mitään.”

Koreografi sanoo, että esityksessä on varaa myös improvisaatiolle.

Esiintyjät ovat vapaita sovitun rakenteen sisällä. Se antaa heille mahdollisuuden muuttaa monia asioita esityksestä toiseen.”

Jérôme Belin laskelmien mukaan teos on kiertänyt 20–30 kaupungissa, ja kansainvälinen matka jatkuu. Espoosta esitys siirtyy muun muassa New Yorkiin, Minneapolisiin ja Pariisiin.

Disabled Theater nähtiin tänä vuonna myös saksankielistä teatteria esittelevällä Berliinin Theatertreffen-festivaalilla, jossa teoksen esiintyjä Julia Häusermann palkittiin arvostetulla Alfred–Kerr–Darstellerpreis-näyttelijäpalkinnolla.

Hannele Jyrkkä

Disabled Theater Espoon Louhisalissa 2. – 3.11.2013

Etusivun kuva Michael Bause.