Ranskalaisen Bouba Landrille Tchoudan Murmures-teos vaikutti kuin hyvä lyhytelokuva. Se rakensi pienestä koko maailman, asetti elementit yhteen siten, että katsoja sekä ymmärsi järjellään että tunsi sydämellään ja ruumiillaan kahden sellissä rangaistustaan kärsivän vangin taistelun mielen hajoamista vastaan.

Murmures-teoksen miehet yrittävät säilyttää identiteettinsä vankisellin ahtaudessa. Kuva Petri Laitinen.

Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla tämä Compagnie Malkan esitys teki syvimmän vaikutuksen suoruudellaan.

Koreografia nojasi hip hop -kulttuurin liikkeeseen, mutta varsinkin Tchouda toi mukaan nykytanssin rentoutta ja elastisuutta. Toki koreografiakin yhdisti breakia ja nykytanssia.

Tchoudan ja Nicolas Majoun tanssi rakentui vuorotteleville sooloille ja unisonossa tanssituille duetoille, joiden aikana miehet eivät katsoneet toisiaan; sävy oli aggressiivinen. Koreografinen ratkaisu oli yksinkertainen ja vaikuttava – kuten kirkkaat näkemykset usein. Sen voisi ajatella nousevan koreografin street dance -taustasta, battleista, näyttämisestä, mutta kahden vangin kohtaamisessa näin ei ollut. Katseen pitäminen poissa sellikaverista oli ainoa tapa rajata omaa ja kunnioittaa toisen tilaa. Tietenkin se oli myös keino ilmaista vihaa tai pidättyväisyyttä.

Teos päättyi unisonossa esitettyyn tangoon, jonka aikana miehet lähestyivät toisiaan ja katseetkin kohtaavat.

Yksi päävieraista, Vuyani Dance Theatre, toi myös nähtäväksi kertovaa nykytanssia, joka kuvasi ja kyseenalaisti Etelä-Afrikan monimuotoisen kulttuurin perinnettä ja arvoja. Maansa väkivaltaisesta historiasta kumpuavaa raakuutta käsitellyt Mayhem etäännytti katsojat kauemmas konkretiasta kuin Murmures.

Vaikka Mayhemin tematiikka liittyi muun muassa lasten raiskauksiin, kuvasi koreografi Gregory Magoma aiheita niin viitteellisesti, että ilman ennakkotietoja teosta olisi katsonut abstraktina musiikin ja liikkeen juhlana.

Etelä-Afrikassa ja Brysselissä opiskelleen Magoman teoksissa näkyy monenlaisia vaikutteita afrikkalaisista traditioista, nykytanssista sekä klassisesta tekniikasta. Vahvimpana elää kuitenkin afrikkalaisen tanssin tiivis sidos rituaaleihin sekä hengen ja ruumiin yhteyteen.

Rituaalin voimasta ammensi myös ryhmän toinen teos, yhteisöä ja uhrautumista käsitellyt Umnikelo. Siinä ryhmä lihallisti toisen koreografinsa Luyanda Sidiyan määritelmän kulttuurinsa suhteesta musiikkiin ja tanssiin: Musiikki on liikkeen takana ja sisällä. Kun se koskettaa yhtä ihmistä, se koskettaa seuraavaakin. Liike taas antaa äänelle sykkeen, sillä mitään ääntä ei ole olemassa ilman liikettä.

Minna Tawast

Kuopio Tanssii ja Soi
Compagnie Malka: Murmures
Koreografi Bouba Landrille Tchouda
Tanssi Bouba Landrille Tchouda ja Nicholas Majou
Musiikki Yvan Talbot. Lavastus Rodrigue Glombard
Esitys 16.6.2013.

Vuyani Dance Theatre: Mayhem.
Koreografia Gregory Magoma.
Umnikelo.
Koreografia Luyanda Sidiya.
Esitys 18.6.2013

Etusivun kuva Petri Laitinen.