Millaisena ihminen kelpaa? Tämä kysymys kiinnostaa aina uudelleen ohjaaja Hilkka-Liisa Iivanaista. Hän kuvaa matkaansa kivikkoiseksi. Kaikki on kyseenalaistettu moneen kertaan.

Reissu meni tylsänkin tyylikkäästi.”

Hilkka-Liisa Iivanaisen kommentti tuoreesta vierailuohjausmatkasta Meksikoon kuvaa myös hänen suhdettaan seikkailuihin teatterin maailmassa. Nuoreksi ohjaajaksi hänellä on takanaan pitkä ja polveileva lista tehtyjä töitä. Teoksissa on käsitelty etiikkaa, armoa, kommunikaatiota, seksuaalisuutta ja sukupuolisuutta. Useita esityksiä on leimannut musiikillisuus ja rytmisyys sekä vahva ruumiillinen ilmaisu. Monityylisyyden kautta esitykset ovat nykyteatteria, josta kuitenkin useimmiten löytyy draamallista muotoa.

Kuva Heikki Y Rissanen.

Iivanainen (s.1980) on tulkinnut Tampereen Telakalla eroottisia unelmia ja puberteettista viattomuutta esityksessä Seksi, seksi, seksi ja seksi (2010). Turun kaupunginteatterissa on nähty hänen ohjaamanaan virolaisen Martin Algusin näytelmä Yhteys (2011), jossa MS-tautia sairastavan nuoren päähenkilön kontaktia ulkomaailmaan kuvattiin käyttämällä aivosähkömittaukseen tarkoitettuja laitteistoja. Turussa Iivanainen halusi kokeilla käsialaansa myös psykologisessa ja narratiivisessa draamassa ohjaamalla Teatterikorkeakoulun lopputyönään skotlantilaisen Zinnie Harrisin kirjoittaman, yhteisöä, etiikkaa ja armoa puntaroivan näytelmän Tuolla puolen taivaanrajan. (2009).

Ohjaajakollegansa Anni Ojasen kanssa Hili Iivanaisella on ”oma yhdistys” Fat Bastards. Kaksikko nähtiin lavalla sankaruutta hulvattomin ottein kuvaavassa teoksessa viime vuoden Baltic Circle -festivaalilla.

Kaksi ja puolivuotinen kiinnitys Kotkan kaupunginteatteriin on nyt lopuillaan.

Olen nyt tehnyt läpi oman versioni repertoaarista; Universal Garden oli työryhmälähtöinen keikka, musiikkijuttu ravintola Kairoon, Tsaarin kakarat Emilia Pöyhösen kirjoittama kotimainen kantaesitys päänäyttämölle, For the Love of Sister yhdisti Tshehovin Kolmen sisaren pohjalta tekemäni lyhytelokuvan ja lavanäyttelemistä. Nyt valmistuva Hedda Gabler on klassikon pohjalta kirjoitettu uusi näytelmä pienelle näyttämölle.”

Lue Hili Iivanaisen ajatuksia teatterikoulutuksesta ja työnteosta Annukka Ruuskasen artikkelista Teatteri&Tanssista 7/2012.

Etusivun kuvassa Hilkka-Liisa Iivanainen. Kuva Heikki Y Rissanen.