Laitosteattereissa toiminta on raukeaa. Yhteistyö takkuaa. Työn iloa on välillä vaikea löytää. Näin kiteyttää Kulttuuriosuuskunta G-voiman jäsen, Routa-ryhmän toimija ja Kajaanin kaupunginteatterin näyttelijä Heikki Törmi. Hän lataa pöytään myös ehdotuksen.

Suomen hierarkkinen ja voimavaroja tuhlaava laitosteatterijärjestelmä pitäisi korvata Esittävän taiteen keskusten verkostolla, jonka päälajit olisivat teatteri-, tanssi-, sirkus- ja performanssitaiteet yhteistyölajeina musiikki, kuvataide sekä video- ja elokuvataiteet. Pohjana voisi olla laitosverkosto.”

Esittävän taiteen keskukset toimisivat alustoina työryhmille, jotka muodostuisivat nykyisten teattereiden henkilökunnista, muista taiteentekijöistä sekä paikallisista harrastajista, kadunmiehistä ja -naisista.

Tanssija-koreografi Kirsi Törmi toimii Kajaanin Routa-ryhmän taiteellisena johtajana.

Ehdotan, että esittävä taide antautuisi hitaaseen muodonmuutokseen. Vapaan ryhmän ’kansalaisaktivismi’ laitosteatterin sisällä voisi toimia tällaisena koelaboratoriona.”

Kaupunginteatterin nykysuunta on yltiövarovainen. Taustalla on kurjistuva kuntatalous, mutta tekijätkin saisivat katsoa peiliin. Teatterin pitäisi toimia yhteisönsä pelinrakentajana, avata ovensa erilaisille ajattelutavoille”, arvioi Kajaanin Harrastajateatterin pitkäaikainen johtaja Eino Saari.

Saaren mukaan ajattelu Kajaanissa on latistunut näytelmien sinänsä laadukkaaseen toteuttamiseen.

Kainuun vapaa kenttä reagoi aikaansa. Suomussalmen Teatteri Retikka vetää väkeä paikallisten tarinoidensa äärelle. Kajaanin Generaattorilla kehitetään sovelluksia teatterin ja tanssin saralla – tänä syksynä pitkäaikaistyöttömien kanssa sekä syrjäkylien lasten ja isovanhempien välille.”

Eeva Kauppinen

Etusivun kuva Routa-ryhmä. Kuva Laura Kauppinen.