Yksi esiintyjistä pomppii kioskin katolla trampoliinilla, toinen seisoo sen kulmalla käsillään, kaksi räppää kaupungin viettelyksistä, vanhempi herra pilkkoo porkkanoita, bändi soittelee. Tämä kaikki tapahtuu kuin ohimennen, laiskanlaisella rentoenergialla. Vietetään pizzerian avajaisia Lapissa.

Kuva Heli Sorjonen.

Maksim Komaro ja Circo Aereo osuivat Ateneum-saliin tekemässään Camping-esityksessä (2009) maaliin luodessaan näyttämölle leirin, jossa kysyttiin, onko moniarvoiseksi ja sallivaksi kuvitellussa maailmassa paikkaa erilaisuudelle. Helsingin Juhlaviikoilla ensi-iltansa saanut Camping II on sen jatkoa.

Leirintäalue on nyt muuttunut globaaliksi matkailukeskukseksi, jossa kaikki on eksotisoitu myyntituotteiksi. Lappilaisuus ja afrikkalaisuus kääräistään leikiten samaan elämyspakettiin.

Marokkolaissyntyinen, Teatterikorkeakoulun akrobatianopettaja ja entinen sirkustaiteilija Langry tulee näyttämölle kumiveneellä ja kertoo urastaan italialaisen sirkuksen tykinkuulana. Metaforat maahanmuuttopolitiikan problematiikasta ja ihmisen esineellistämisestä ovat ankaria, mutta ne esitetään hirtehisen huumorin kautta.

Tietokirjailija Osmo Tammisalo kultakravatti kaulassaan lukee paperista ihmisen rappiosta viihteellistyneessä maailmassa. Sosiaalipsykologi Kristiina Janhunen puhuu kulttuurisesta assimiloitumisesta. Tieteilijäpariskunta uppoaa välillä symbioottiseen pariakrobatiaan, jota siivittää ufotarina 4000 vuoden takaa.

Uskomukset, asenteet, tiede ja ihmisen ahneus ja hybris käyvät Camping II:ssa risteilevää vuoropuhelua. Nuorten räppäreiden bruutaaliromanttiset kalliolaisbiisit korostavat sekä alakulttuureiden halua paeta maailman kaoottisuutta että pyrkimystä luoda jotakin omaa. Mutta hekin löytävät oman muukalaisensa, joka tietysti on spuge, puliukko Hakaniemen kulmilla.

Esitys käsittelee monitasoisesti kysymyksiä identiteetistä, toiseudesta, ihmisten ja eläinten oikeudesta omaan elämäänsä. Komaron ohjaus on vahvaa yhteiskunnallista nykyteatteria, jopa poliittista – ja samalla itseironisen viihdyttävää.

Lopussa teos karnevalisoi itsensä tuomalla lavalle valkonaamaisia Pierrot-hahmoja ja mustanaamaisia pelleilijöitä. He kaikki hyppäävät esityksen päätteeksi ulos Cirko-keskuksen ikkunasta. Katsoja voi tulkita, onko siinä kyse kaiken loppumisesta vaiko siitä, että kaikki jatkuu ulkomaailmassa samaan tahtiin.

Annukka Ruuskanen

Circo Aereo: Camping II – ufot, uskonto ja pakolainen. Ohjaus Maksim Komaro. Valosuunnittelu Juho Rahijärvi. Äänisuunnittelu Tuomas Norvio. Musiikki Mikko Kuoppala, Heikki Kuula, Sami Laakkonen, Markus Lahtinen, Tuomas Norvio ja Antti Salimäki. Pukusuunnittelu Suvi Hänninen. Visualisointi Eveliina Hämäläinen, Maksim Komaro ja Juho Rahijärvi. Esiintyjät Langry Abdeslam Chellaf, Kristiina Janhunen, Mikko Karhu, Mikko Kuoppala, Heikki Kuula, Markus Lahtinen, Reine Lukinmaa, Kasia Niemi, Tuomas Norvio, Timo Nurminen ja Osmo Tammisalo. Ensi-ilta Helsingin Juhlaviikoilla Cirko-keskuksessa 29.8.2012.

Etusivun kuva Heli Sorjonen.