Ei ole liioittelua sanoa, että suomalainen Jorma Elo (s. 1961) on tämän hetken kysytyin koreografi maailmalla. Hänet nimitettiin vuonna 2005 amerikkalaisen Boston Balletin residenssikoreografiksi, ja tässä tehtävässä mies on luonut 57 uutta teosta ympäri maailmaa. Elo on työskennellyt nykybaletin huippumaassa Yhdysvalloissa, Venäjällä, eurooppalaisessa nykytanssin huippumaassa Hollannissa sekä muun muassa  Unkarissa, Itävallassa ja kotimaassaan Suomessa.

Boston Balletin tämänsyksyisellä ensivierailulla Kansallisoopperassa nähtiin Elon vuonna 2004 Bostoniin tekemä lyhytbaletti Plan  to B. Heinrich von Biberin barokkimusiikkiin. Lyhyeltä Suomen vierailulta Elo lennähti tekemään seuraava työtään Yhdysvaltoihin Tulsaan, Oklahomaan.

Olet ensimmäinen suomalainen koreografi, joka on tehnyt teoksen Moskovaan, sekä Stanislavski- että Bolshoi-baletille. Millainen kokemus se oli?

”Viime kesäkuussa tein  Moskovan Stanislavski-teatteriin ensimmäisen teokseni  Dream of Dreamin, jonka  musiikkina oli Rahmaninovin 2. pianokonsertto. Bolshoi-Baletin ohjelmistoon tulee  marraskuun lopulla teokseni 1st Flash, jonka ensi-ilta oli Nederlands Dans Theaterissa 2003.

Yhteistyö sujui hyvin – loistavia tanssijoita ainakin nämä,  joiden kanssa  tein  töitä, innokkaita tekemään jotakin muuta kuin mihin ovat Moskovassa tottuneet. Iso organisaatio oli joskus kankea, mutta Bolshoin tuotanto on täysi, tanssijoilla työtä paljon ja ovat siksi aika väsyneitä ja nälkäisiä harjoituksissa.

Bostonissa uusi balettini saa ensi-iltansa 25. lokakuuta. Teoksella ei ole vielä nimeä, mutta pääosassa on tanssija Jeffrey Cirio, jonka elämänkaaresta on kyse teoksessa Jeff’s Funeral. Käytän siinä Bachin urku-  ja cembalomusiikkia. Boston Balletille olen tehnyt  näinä vuosina  kaikkiaan kahdeksan uutta balettia.”

Mistä saat inspiraatiosi?

”Saan inspiraationi musiikista ja tanssijoista. Barokkimusiikkia olen käyttänyt paljon, mutta minua innoittavat myös minimalistit, säveltäjät Philip Glass ja Steve Reich, klassikot kuten esimerkiksi Bach, Mozart ja Beethoven sekä Hitchcockin elokuvasäveltäjä Bernard Herrmann. Olen käyttänyt myös muun muassa Mendelssohnin, Rahmaninovin ja Turnagen musiikkia.

Double Evil. Kuva Sakari Viika.

Rakastan uuden tekemistä – paussit ovat minulle vaikeita! Vapaa-aikana pelaan tennistä ja vietän Nancyn (puoliso Nederlands Dans Theaterista äskettäin eläkkeelle jäänyt tanssija Nancy Euverink) kanssa aikaa. Rakkaus ja romantiikka ovat hyvä vastapaino intensiiviselle työlle. Tänä vuonna tulee neljä uutta teosta; 5-7 uuden teoksen vuosivauhdissa olen elänyt viime vuodet. Toivottavasti pääsen pian tekemään taas uutta Kansallisbaletille, sillä vierailen kotimaassa aina mielelläni.”

Auli Räsänen