Ohjaaja ylhäällä vai rinnalla?
Ohjaajan työnkuva on pitkään ollut murroksessa yhä itsenäisemmän näytteliojäihanteen myötä. Teatterin tekeminen on silti harvoin demokraattista. Kenen ääni esityksissä nyt kuuluu?
Kirsikka Moring
Kriitikko on osa taiteen ravintoketjua
Donald Hutera, 55, on Lontoossa asuva taidekriitikko, joka rakastaa suomalaista tanssitaidetta. Hänet tunnetaan kaikissa eurooppalaisissa tanssikeskuksissa.
Sara Nyberg
Komeassa laskusuunnassa
Ene-Liis Semper on ohjaaja ja kuvataiteilija, jonka mielestä taiteen raja-aidat ovat naurettavia. Virolaisen Teatteri NO99:n toinen perustaja tekee esityksiä, joissa perinteet eivät paina. Ryhmä vierailee Tampereen Teatterikesässä.
Maria Säkö
Kansa äänessä
Mitä yhteistä on kevään kolmella historiaan sijoittuvalla teoksella? Ne todistavat vastakkaisin tyylein, miten kerrostamisen ja etäännyttämisen voimat toimivat musiikkiteatterissa.
Suomen Kansallisooppera: Puhdistus, Svenska Teatern: Kristina från Duvemåla ja Oulun kaupunginteatteri: Kilpakosijat.
Harri Kuusisaari
Kohti uusia aavistuksia
Teatterikorkeakoulun musiikin lehtori Jussi Tuurna ryhtyy vapaaksi taiteilijaksi. Hän pohtii musiikkiteatteria, idealismia ja kasvihuonetta.
Kuinka syntyy hyvä festari
Kysymyksiin vastaamassa Taiteellinen johtaja Jorma Uotinen/Kuopio Tanssii ja Soi, Taiteellisen johtoryhmän jäsen Mikko Kanninen/Tampereen Teatterikesä, Taiteellinen johtaja Alpo Aaltokoski/Pyhäjärven Täydenkuun Tanssit, Korjaamon sisältöjohtaja Raoul Grünstein/Stage – Helsingin Teatterifestivaali ja Taiteellinen johtaja Erik Söderblom/Helsingin Juhlaviikot.
Näyttelijä ja yleisö
Näyttelijä Jussi Lehtonen tekee tutkimusmatkaa esiintyjän ja yleisön suhteeseen.
Lihan ristiretkellä
Emio Greco pitää lihaa sekä fyysissenä että sielullisena ilmaisijana. Tämän ajatuksen kautta tanssija-koreografi etsii keholle uutta dramaturgiaa.
Minna Tawast
Tanssi taipuu puheeksi
”Asun Hollywoodissa. Se on absurdia”, nauraa tiedostavan tanssibn pioneeri Susan Leigh Foster.
Hanna Järvinen