Hyökkäykset maahanmuuttajia, juutalaisia, romaneja ja homoja vastaan ovat lisääntyneet Euroopassa. Kulttuurilaitoksissa on tapahtunut puhdistuksia. Unkarin kansallisteatterin johtaja Róbert Alfödi on maansa oikeistolaisten piirien tulilinjalla. Hän vastaa tekemällä ankaraa teatteria suvaitsemattomuudesta.

Yksi Unkarin oikeistolaisten poliitikkojen hyökkäysten pääkohteista on jo pidempään ollut Unkarin kansallisteatterin johtaja Róbert Alföldi.

Lokauun lopulla Budapestin Fidesz-puolueeseen kuuluva pormestari nimitti myös Új Színház (Uusi teatteri)-teatterin johtoon näyttelijä György Dörnerin ja äärioikeistolaisen kansalliskonservatiivisen MIÈP-puolueen johtohahmon, 77-vuotiaan kirjailija ja toimittaja István Csurkan – vastoin teatterin johtokunnan enemmistönä olevien teatterialan ammattilaisten näkemyksiä.

Unkarin kansallis-kristillinen hallitus haluaa eroon kaikista isänmaanpettureista, juutalaisista ja ”hinteistä”, uutisoi Süddeutsche Zeitung tammikuussa. Äärioikeistolaisen Jobbik-puolueen sympatisoijat vaativat kansallisteatterin johtajan eroa myös tämän seksuaalisen suuntautumisen takia.

Aföldin ohjaus nähtiin Nitrassa Slovakiassa järjestettävällä kansainvälisellä teatterifestivaalilla syyskuun lopussa.

Alföldi on tarttunut saksalaisen Martin Sperrin näytelmään Jagdszenen aus Niederbayern vuodelta 1965. Unkarin kansallisteatterissa sitä esitetään nimellä Hunting Scenes from Lower Bavaria.

Näytelmä kertoo ahdasmielisestä kyläyhteisöstä, joka alkaa nähdä yhden jäsenensä mörkönä. Asenteet ovat jyrkät ja lynkkausmieliala korkealla.

Alföldin ohjelmistovalinta on älynväläys, sillä aiheen hienoinen vieraannuttaminen ja siirtäminen pienempään mittakaavaan kirkastaa ja kiteyttää vastakkainasettelut. Näytelmä purkittaa poliittisen ajan hengen ja lävistää terävästi myös johtajan henkilöhistorian.

Ahdasmielinen kyläyhteisö on metaforana unkarilaiselle ajanhengelle Róbert Alföldin ohjauksessa Hunting Scene from Lower Bavaria. Kuva Eszter Gordon.

”Valitettavasti olen tietoinen, että tällaisia ihmisiä on olemassa. Heitä ohjaavat pelko ja tyhmyys. Jos maassa on polttavia sosiaalisia kysymyksiä, nämä asenteet vievät aina samaan johtopäätökseen”, Alföldi totesi Slovakian-vierailullaan.

”Mielestäni tämä on hyvin klassinen esitys, jopa kaupallinen. Mukana on rakkautta ja murha. Näytelmä ei kerro seksuaalisuudesta. Kysymys on isommista asioista, joita ennakkoluulot ja pelko värittävät.”

Lue Eeva Kauppisen artikkeli kokonaisuudessaan Teatteri-lehdestä 7/2011.

Etusivun kuvassa Róbert Alföldi
Kuva Ferenc Kalmandy