Aion katsoa ainakin Tampereen Nätyllä Karamazov-workshopin, Lahden Vanhassa Jukossa Kahdeksan surmanluotia, Kapsäkin Tuliterän, Helsingin Kaupunginteatterin Miltä parta tuntuu, Klockriken Productin sekä muutamia tanssikipaleita ja Makuukamarioopperan.

Mielelläni näkisin myös Turussa ukrainalaisen näkemyksen Anna Kareninasta, Paavo Westerbergin Valhe-kantaesityksen Kansallisessa, Säröjä-produktion Lahdessa tai myöhemmin muualla ja Todellisuuden tutkimuskeskuksen pyhiinvaelluksia.

Tekijöistä seuraan etenkin tuoreita ryhmiä, taipuisia näyttämötaiteilijoita, viisaita kirjoittajia. Enkä väsy venäläisten klassikoiden tulkitsijoihin. Viimeksi hersyin Rospuutto-ryhmän Idiotian äärellä. Toisaalta ilahduin taannoin Arctic Reach Ensemblen pohjoismaisesta yhteistyökuviosta esityksessä Suomalainen, ruotsalainen, norjalainen.

Juuri nyt ihmettelen Aurinkoteatterin Kauniiden unien joella -esitykseen loihtimaa huikeata lavastusta ja vesi nilkoissa -näyttelemistä. Surullinen, kauniisti kuvitettu ja kantaaottava teksti.

Toivon voivani olla avuksi tehtäessä teatteriamme tunnetuksi maailmalla. Toivoisin voivani edesauttaa myös taiteilijoidemme kansainvälisten tekojen uutisointia kotimaassa.

Sari Havukainen on Teatterin tiedotuskeskuksen tiedottaja 1. huhtikuuta 2010 lähtien. Hän tuli tehtävään Kustannusosakeyhtiö Tammesta, jossa hän työskenteli tiedottajana ja tapahtumatuottajana.

Omin sanoin:

”Olen kulttuurialalla viestintäihmiseksi marinoitunut slavisti. Yliopiston ovet aukesivat Päällysviitalla ja pro gradu -tutkielmani aiheena olivat Witold Gombrowiczin näytelmä- ja päiväkirjatekstit.”

Kuvassa Sari Havukainen. Kuva Mirka Hynninen.