”Taito syntyy osittain halusta jäljitellä jotain sellaista, jota on tehty aikaisemmin, jonka tunnistaa ja jota ihailee. Kaikki jäljittelevät, lapsikin oppii ihmiseksi jäljittelemällä”, sanoo Teatterikorkeakoulun dramaturgian lehtori Mikko Viljanen.

Viljasen mielestä kirjoittajan suurin ongelma nykyteatterissa on se, että näyttämöön liittyvät kysymykset ovat pitkälti ohjauksellisia.

”Kirjoittajalle jää vain mahdollisuus miettiä, mikä on tärkeä aihe, sisältö tai sanottava.”

Viljanen kritisoi myös suomalaisen kirjallisuuden ja teatterin ”psykologista mähimistä”. Se on helpoin keino saada yleisö kiinnostumaan. Hänen mukaansa valtavirtateatteri perustuu siihen, että voimakkaiden tunnereaktioiden herättäminen on tärkeintä keinolla millä hyvänsä.

Lue Maria Säkön tekemä haastattelu lehdestä 1/2010.