Ilon ja surun ääripäissä

”Rakastuin Macbethin kieleen, se on niin hieno – ja hämäävä! Matti Rossin kääntämää tekstiä lukiessani luulin ensin ymmärtäväni kaiken, mutta ääneen lausuttuina repliikeistä paljastui jatkuvasti jotakin uutta. Vain pienellä sanan painotuksen vaihdolla koko merkitys muuttui”, sanoo lady Macbethin roolin Q-teatterissa näytellyt Pirjo Lonka.
Lonka ei myönnä koskaan miettineensä näyttelemistä itsensä vaan aina näytelmän tai työryhmän kautta. Ja yhtenä tärkeimmistä asioista tulevat roolihenkilön kengät.
Eija Mäkinen

Näyttelijä – jäljittäjä

Miten olla ihminen teatterissa?
Helka-Maria Kinnunen

Hyytäviä ihmiskuvia globaalissa Euroopassa

Smeds Ensemblen Mental Finland on universaali moraliteetti.
Hilkka Eklund

Jalat syvällä yhteiskunnassa

Dramaturgi Ivo Kuyl houkutteli suomalaiset Brysseliin.
Hilkka Eklund

Tyllitutut ja madonnatissit

Skenografi Juraté Paulekaité sulatti Mental Finlandiin kaikenmaailman kulttuureja.
Hilkka Eklund

Minne menet, suomalainen näytelmä?

Suomalaisilla näytelmillä on nyt kysyntää kotimaassa ja ulkomailla. Millä tavoin tämä näkyy kirjailijoiden markkinoinnissa ja edunvalvonnassa? Ja mihin dramaatikkojen kannattaa antaa oikeutensa?
Vastaamassa Suomen Näytelmäkirjailijaliiton toiminnanjohtaja Markus Pyhältö ja Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner Oy:n toimitusjohtaja Hanna Jääskinen.
Eija Mäkinen

Lottovoittajien maan on aika avautua

Ohjaaja Ritva Siikala on tehnyt pitkän uran yhdistääkseen kantasuomalaisia ja maahan muuttaneita taiteilijoita. Hän ihmettelee sitä, että taiteilijayhteisössä käytävä keskustelu yhteiskunnan monikulttuurisesta kehityksestä on yhä vähäistä.
”Muutoksen syvyyttä ei ymmärretä. Meillä on edessämme pitkä identiteettejä koskeva neuvotteluprosessi. Siinä juuri taide voisi olla keskeinen elementti, joka voi saattaa kuuluviin erilaisia ääniä ja auttaa niitä kohtaamaan toisensa.”
Hanna-Leena Helavuori

Sävelten synnyttäjät

Haastattelussa teatterimusiikin tekijät Maija Kaunismaa, Jarmo Julkunen ja Tuomas Norvio.
Maria Säkö

Hei kaikki höpönassut!

Onko lastenteatterin tekijä pyyteetön?
Helena Ryti

Yksin moraalista

Eurooppalaiset monologit porautuvat etiikkaan.
Hilkka Eklund

Näyttämötaiteen avustukset 2009