Tanssiteatteri Tsuumin, Suistamon Sähkön ja Puhti-duon perustajajäsen, esiintyjä, koreografi ja opettaja Reetta-Kaisa Iles kertoo olevansa ryhmäihminen. Iles tuntee, että hänen taiteilijaidentiteettinsä on kiinni kanssatoimijoissa.
”Minua ahdistaa esimerkiksi tämä haastattelu. Että taas minusta yksin, ja kun minä en ole yhtään yksilötekijä”, Iles huokaa.
”Ajaudun bändeihin, ajaudun ensembleihin. Yksilötaiteilijaminäkuva – onko sellaista edes? Mikä on henkilökohtainen taiteilijaidentiteettini? Se on kiinni muissa ihmisissä. Uusien produktioiden ideatkin syntyvät aina innostuksesta tehdä töitä joidenkin määrättyjen ihmisten kanssa. Ensin tulevat ihmiset, sitten vasta aihe.”
Puhutaan siis ensiksi Reetta-Kaisa Ilesille tärkeästä ryhmästä, Tanssiteatteri Tsuumista, joka perustettiin vuonna 1999 ja joka viettää nyt 20-vuotisjuhlavuottaan. Sen aikana nähdään Ari Nummisen koreografioima ja ohjaama näyttämöllistetty retriitti Poiju, Reetta-Kaisa Ilesin, Jyrki Karttusen, Mirkka Nyrhisen ja Hanna Korhosen karnevalistinen esitystapahtuma Suo, guacamole ja Jussi sekä Teemu Mäen ohjaama ja Miko Kivisen käsikirjoittama musiikkipitoinen liikkeellinen näytelmä Homo secundus – Sekundaihminen eli Marxin kosto. Viimemainittu on Tanssiteatteri Tsuumin, Tanssiteatteri Minimin ja Teatteri Telakan yhteistuotanto.
”Olen kiintynyt Tsuumiin, koska se on kollektiivi, ensemble, jolla on yhteinen pohja. Me ymmärrämme toisiamme kuin vanhat avioparit. Ettei tarvitse kuin vähän silmäkulmaa nostaa, niin tietää, mitä toinen ajattelee”, Iles kuvaa.
Ensemblen henkinen sitkos ja sidos näkyy sekä hyvässä että pahassa.
”Kun tulee uusi koreografi, on vissi, että tuleva teos suodattuu meidän historiamme läpi. Siitä tulee ikään kuin sopivassa määrässä tuttua ja tunnistettavaa, mutta myös uutta ja uudenlaista.”
Lue koko Eeva Kauppisen artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 5/2019.
Kuva: Tatu Kemppainen